Den stora elbilskampen har börjat

2017-10-16 06:00  

KARTLÄGGNING. Biltillverkarnas planer för elektrifiering avlöser varandra. Teslas ledning krymper. Och de kinesiska bolagen avancerar.

Mer eller mindre alla stora biltillverkare har nu någon form av plan för hur deras modellprogram ska elektrifieras.

Det är ännu inte säkert att batterier blir den lösning som gör driften av världens bilar utsläppsfria. Flera stora tillverkare fortsätter sin utveckling av bränsleceller. Den globala försäljningen av batteribilar och plugin-hybrider uppgick förra året till en blygsam knapp procent av den totala försäljningen, men för tillfället tycks dock analysen vara att batterier är den framkomligaste vägen.

Därför fokuserar denna kartläggning bara på batteribilar och plugin-hybrider. Så kallade milda hybrider, som i princip bara återvinner bromsenergin och sparar något tiotal procent i bränsleförbrukning, får nog främst anses vara ett sätt att med knapp marginal klara av de kommande europeiska utsläppsreglerna.

Det ska sägas med en gång: att ranka de etablerade biltillverkarnas elektrifieringsstrategier låter sig inte göras med kirurgisk precision. Exakt hur de avser göra är rimligen något de behåller för sig själva. Men marknadsföring, utfästelser, analyser och befintligt produktprogram går att dra slutsatser utifrån.

Tesla hamnar i täten i vår kartläggning. I somras rullade de första exemplaren av volymmodellen Model 3 ut. Företaget har från första dagen varit helt inställt på att bygga batteribilar. Den stora frågan är nu om vd Elon Musks grandiosa plan håller. Teslas ledning krymper dock i och med att de globala jättarna avsätter allt större resurser och utlovar allt fler elektrifierade modeller.

– Tesla är en branschförändrare. Sedan är det oklart i vilken utsträckning de själva kommer ut bäst på andra sidan. Någonstans måste de få ihop sin affär, konstaterar Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde.

Efter Tesla återfinns Renault-Nissan och Volkswagen-koncernen. Den förstnämnda alliansen har agerat tydligt och har de – i sam- manhanget – populära modellerna Renault Zoe och Nissan Leaf på marknaden sedan många år. VW står fortfarande i centrum för dieselskandalen men meddelade nyligen att de ska inves-tera närmare 200 miljarder i elektrifiering fram till 2030. År 2025 ska 80 nya eldrivna modeller ha rullats ut bland koncernens märken. Viljan att förändras tycks uppbackad av handling i denna jättekoncern.

Läs mer: ”Mycket återstår innan elbilarna tar över”

Bland de 22 utvalda biltillverkarna finns fyra kinesiska bolag, som alla befinner sig i framkant. Många har nog aldrig ens hört talas om dem. Men dessa aktörer på världens till försäljning sett största bilmarknad tvingas agera under en regering fast besluten om att elbilar är vägen framåt. Ett poängsystem är på väg att införas vilket innebär att tillverkarnas försäljning måste utgöras av en stadigt ökande andel batteribilar eller plugin-hybrider, med start från 2019.

Jätten Toyota har varit skeptisk till rena batteribilar men lett utvecklingen inom hybridteknik. Förra året meddelades dock att batteribilar med lång räckvidd är att vänta.

Volvo fick i somras mycket uppmärksamhet kring sin elektrifieringsstrategi. Tre batteribilar ska lanseras mellan 2019 och 2019. Men mycket talar för att de största volymerna kommer att handla om milda hybrider.

De amerikanska bolagen har kommit sent in i matchen, även om framför allt GM tidigare har gjort insatser. Redan på 1990-talet rullades ju EV1 ut, men återkallades senare vilket resulterade i dokumentären ”Who Killed the Electric Car?” En film som senare faktiskt fick en uppföljare: ”Revenge of the Electric Car”.

Rankingen - kluster för kluster

Kluster 1:

Tesla: Teslas själva grundidé är att enbart bygga batteribilar. Det började 2006 då sportbilen Roadster presenterades, fortsatte med premiumodellerna S och X och sedan i somras produceras Model 3 som är tänkt att bli storsäljaren. Det alla nu väntar på är om den blir det.

 

Kluster 2: (utan inbördes rangordning)

Volkswagen: Kan anses ha bidragit till elbilsskiftet på ett säreget vis: Genom att utsläppsfuska vilket fick politiker att stifta nya lagar. Har nu lovat bot och bättring och presenterade nyligen en uppdaterad elektrifieringsstrategi. År 2025 ska 80 nya eldrivna bilar ha rullats ut bland koncernens olika märken och till 2030 ska närmare 200 miljarder kronor ha investerats. I VW ingår Audi, Skoda, Seat och Porsche.

Nissan: Nissan Leaf introducerades redan 2010 och är en av de bäst säljande batteribilarna någonsin med en kvarts miljon exemplar. Meddelade i våras att de avser bredda batteribilsprogrammet med ett par modeller. Har lanserat några vanliga hybrider men dragit tillbaka flera av dem.

Renault: Renault Zoe är en av de populäraste batteribilarna i världen hittills, nyligen uppdaterad till 40 mils räckvidd enligt EU-cykeln. Renault, som har ett partnerskap med Nissan och Mitsubishi, anses ligga väl till inom elektrifiering och planerar att fortsätta göra så.

 

Kluster 3: (utan inbördes rangordning)

GM: Lanserade tidigt hybriden Volt och senare också batteribilen Chevy Bolt. La först i förra veckan fram sin mer omfattande plan för elektrifiering. De närmaste 18 månaderna ska två nya batteribilar lanseras och till 2023 18 stycken.

Volvo/Geely: Skapade i somras stor uppmärksamhet genom att berätta att samtliga nya modeller som introduceras från 2019 kommer att ha en elmotor. Konstaterade samtidigt att den så kallade mild-hybriden blir basvarianten. Tre batteribilar kommer att lanseras mellan 2019 och 2021. Har i dagsläget ingen sådan.

PSA: PSA, med Peugot, Citroën och sedan nyligen Opel, la i fjol fram sin strategi för elektrifiering. Den bygger på två plattformar, en helt elektrisk med upp till 45 mils räckvidd och en plugin-version. Fyra batterimodeller och sju plugin-modeller ska ha lanserats till 2021. Opel har i dag ett starkt kort i sin Ampera-e.

Hyundai/Kia: Hyundai har precis som Toyota satsat på bränsleceller (Hyundai ix35) men nu delvis tänkt om och har redan Ioniq på marknaden. Utlovade i augusti tydligare fokus på batteribilar, bland annat en premiumsedan med 50 mils räckvidd till 2021. Kia utlovar åtta batteridrivna och två bränslecellsfordon till 2020, och har redan Kia Soul på marknaden.

SAIC: En av Kinas fyra stora biltillverkare, med bland annat varumärkena MG och Roewe. Såväl Volkswagen som GM har partnerskap med Saic. Ska mellan 2016 och 2020 släppa över 30 nya elektriska modeller. Släppte nyligen sin första batterimodell, en liten Smart-liknande citybil med 16 mils räckvidd från märket Baojun.

BMW: Lanserade år 2013 batteribilen i3 och har ett antal plugin-hybrider på marknaden. Meddelade nyligen att man år 2025 kommer att erbjuda 25 elbilsmodeller, varav tolv är batteribilar. Räknar med att kunna massproducera batteribilar år 2020.

Daimler: Berättade nyligen att samtliga Mercedes-modeller ska finnas i elektrisk version till 2022. Hur många av de 50 fordonen som blir batteribilar är oklart. Märket Smart slutar sälja förbränningsmotorer 2020. Daimler har en batteribil med 35 mils räckvidd i Kina under namnet Denza tillsammans med kinesiska BYD Auto.

Honda: Har tidigare liksom Toyota främst satsat på hybrider bränsleceller men har nu flyttat fokus mot batteribilar. Säljer i dagsläget en batterimodell i USA: Clarity. Ska lansera ytterligare två modeller under 2018, en i Kina och den andra förmodligen i Europa. Har också en batteridriven skåpbil.

Dongfeng: En av de fyra stora i Kina. Har partnerskap med åtskilliga multinationella biltillverkare. Presenterade i år ett nytt märke, Jun Feng, som bara fokuserar på elektriska bilar. Ska under egna märket Dongfeng Fengshen utveckla tre nya batteribilar och tre plugin-hybrider till 2020. Har åtskilliga modeller på marknaden redan.

Toyota: Har ännu ingen batteribil på marknaden. Har i stället satsat på plugin-hybrider (Prius) och bränsleceller (Toyota Mirai). Klargjorde i fjol att man avser att utveckla batteribilar med lång räckvidd. Nyligen startades ett samarbete med Mazda och Denso.

Changan: En av Kinas fyra stora biltillverkare. Har redan flera batteribilar och pluginhybrider på marknaden. Ska producera 27 nya batteri- och sju plugin-modeller till 2025. År 2020 ska 7–10 procent av försäljningen utgöras av elektrifierade fordon. Har samarbeten med Ford, Mazda, PSA och Suzuki.

BAIC: En av Kinas fyra stora. Har åtskilliga batteri- och pluginbilar på marknaden redan. Daimler är delägare i bolaget vilket fått påverkan på somliga modeller. Batterimodellerna E150/160/200 har sålt i 42 000 exemplar i Kina och har 5 procents marknadsandel.

Tata: Indiska industrijätten Tata äger Jaguar Land Rover, som i september meddelade att samtliga modeller från 2019 kommer att vara batteribilar eller hybrider. Under press från den indiska regeringen skiftar Tata nu fokus mot elektriska fordon.

 

Kluster 4: (utan inbördes rangordning)

Fiat/Chrysler: Säljer batterivarianten Fiat 500e i USA sedan 2013, men med förlust och för att regler kräver det. Har haft en skeptisk inställning till elektrifiering men nu delvis tvingats inse faktum. Meddelade i våras att Jeep-modellerna ska få en hybriddrivlina. Lyxmärket Maserati ska ha elmotorer i alla bilar från 2019.

Suzuki: Har haft svag utveckling kring elektrifieringen. Gick förra året in i partnerskap med Toyota efter skilsmässan från VW. Har i dagsläget bara en vanlig hybridversion av Suzuki Swift att erbjuda.

Mazda: Saknade fram till nyligen en strategi för elektrifiering, men berättade i våras att en batteribil planeras till 2019 och ett antal plugin-hybrider till 2021. Berättade för ett par veckor sedan att man startar ett gemensamt bolag med Toyota och Denso för att utveckla elfordon.

Mitsubishi: Lanserade redan 2009 I-Miev, världens första massproducerade bil för landsvägskörning. Plugin-hybriden Outlander säljer bra i Sverige. Har haft finansiella problem och anslöt förra året till Renault-Nissan och kommer att fokusera på elektrifiering, fyrhjulsdrift och suvar.

Ford: Har i dagsläget endast en helt elektrisk Ford Focus med kort räckvidd. Har aviserat investeringar i elektrifiering på cirka 40-miljarder över fem år men hittills handlar det mestadels om hybrider. I Kina planeras en helt elektrisk mindre suv med 45 mils räckvidd.

Så har vi gjort kartläggningen

Vi valde ut de 21 största biltillverkarna enligt statistik från International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA). Den senast tillgängliga statistiken gäller 2015. 21 företag valdes för att även få med Volvo, som ingår i kinesiska Geely. Dessutom togs branschförändraren Tesla med.

De22 företagens elektrifieringsstrategi analyserades med avseende på vad de själva berättat och på uppgifter i media samt vilka batteri- eller pluginhybrider som hittills lanserats. Vi har också diskuterat kartläggningen med branschexperter.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL