Biljättarna går ihop – bygger 400 laddstationer

2017-11-03 13:37  
BMW, Daimler, Volkswagen och Ford bildar allians. Foto: Ionity

En ”ohelig” allians kallad Ionity. Nu ska BMW, Daimler, Volkswagen och Ford tillsammans bygga ett nytt nät av snabbladdare i Europa. Löftet: 400 stationer inom tre år.

Kampen om laddinfrastruktern hårdnar, och som Ny Teknik skrivit om tidigare, börjar allt fler att intressera sig av att äga ”framtidsmackarna”.

Nu går en riktigt tung spelare in i matchen med en avsiktsförklaring. Det nya företaget heter Ionity och är ett joint venture mellan tyska biljättarna BMW Group, Daimler AG, Volkswagenkoncernen samt amerikanska Ford.

Tillverkarna har 43,2 procent av nybilsförsäljningen, och vill genom att själva äga stationerna se till att sätta standarden för laddinfrastrukturen.

– Tillgången till ett brett utbud av laddningsstationer är helt avgörande för att kunna etablera elbilar på marknaden. Ionity är en viktig hörnsten i detta arbete där bilproducenter nu väljer att samla sina krafter och skapa en infrastruktur för elbilar tillsammans. Med det här nätverket gör vi det möjligt att ta elbilen även vid långresor, säger Michael Hajesch, vd för Ionity.

Redan i fjol avslöjades intentionerna om samarbete, men nu sätter man alltså igång med själva arbetet. Under årets sista två månader kommer 20 laddstationer att sättas upp, intill motorvägar i Tyskland, Norge och Österrike. Dessa kommer från dag ett vara öppna för allmänheten och ska placeras med cirka tolv mils mellanrum.

2020 ska man ha omkring 400 stationer runt om i Europa, och Ionity kallar det för ”det första pan-europeiska snabbladdarnätverket”. Exakt vad företaget menar med att de är ”först” förbryllar. Det bör nämnas att amerikanska Tesla på egen hand har ett nätverk om cirka 1 000 snabbladdarstationer i Europa. Dock ska sägas att Tesla-laddarna enbart fungerar till tillverkarens egna bilar. Ionity har även ingått partnerskap med Circle K, Tank&Rast och OMV för att få tillgång till attraktiva platser att sätta upp sina snabbladdare.

Tekniken som används kallas för Combined Carging System (CCS) och är en snabbladdningsmetod som använder en kombination av AC/DC kontakt. Det kan ge upp till 350 kW och standarden används av alla i Ionity, samt Hyundai GM och Fiat Chrysler Automobiles.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt