Fordon
Enhetsmotor på förslag i Formel-1
Max Mosley
Alla Formel 1-bilar kan tvingas att använda samma motor eller egna motorer med samma effekt som konkurrenterna. Syftet är att spara pengar och i förlängningen rädda den penningslukande sportens framtid.
Motorsportorganisationen FIA beslutade 7 oktober att den ska verka för att Formel 1-bilarnas motorprestanda ska "utjämnas", enligt ett pressmeddelande från FIA.
Innebörden är att de olika F1-stallen ska ha likartade motorer. Anledningen är att motorutvecklingen är så dyr att bara de rikaste stallen som Ferrari, McLaren och BMW har råd att bygga de mest konkurrenskraftiga motorerna.
Idag kostar motorerna och växellådorna för de "fattigaste" stallen omkring 300 miljoner kronor per år.
Det säger FIA-chefen Max Mosley i en BBC-intervju.
– Om inte kostnaderna kan sänkas finns risken att de mindre oberoende stallen tvingas lämna sporten, säger Max Mosley.
– Idag är det 20 bilar som tävlar. Om tre stall försvinner finns bara 14 kvar. Då är det tveksamt om F1 kan behålla sin legitimitet.
FIA har ännu inte sagt på vilket sätt motorerna ska utjämnas.
Två möjliga alternativ är att alla bilar ska använda samma motor eller att motorerna får ha en högsta tillåten effekt.
Enligt kritikerna skulle det förstöra F1 och ta bort sportens exklusivitet.
För F1 handlar inte bara om vem som kör bil snabbast. I F1-cirkusen är det kombinationen främsta förare, vassaste motor och smartaste chassiekonstruktion som fäller avgörandet.
Vid sitt möte 7 oktober i Paris gav FIA även i uppdrag till Max Mosley att förhandla med F1-stallens organisation Formula One Teams Association, FOTA, om "radikala åtgärder" för att uppnå betydande minskningar av kostnaderna från och med tävlingssäsongen 2010.
Om inte förhandlingarna ger önskat resultat hotar FIA med att införa tvingande bestämmelser som ska göra sporten billigare.
En som kritiserar planerna på nya motorbestämmelser är BMWs motorsportchef Mario Theissen.
Han är rädd för att arbetet med att utveckla "utjämnade" motorer i själva verket kan öka kostnaderna för F1-stallen.
Sedan 2006 är F1-motorerna "frusna". Tillverkarna har alltså inte fått utveckla sina motorer sedan dess.
– Om man tar bort "frysningen" kommer kostnaderna att skena iväg omedelbart för motorer som bara ska användas i tre till fyra år, säger Mario Theissen till Autosport.
– Så jag förespråkar att inte spendera några pengar på att utveckla dessa (utjämnade) motorer utan att istället låta det vara som det är och istället inrikta sig på nästa motorgeneration, säger Mario Theissen.
Han tycker även att motordiskussionerna är överdrivna.
– Jag tror inte att skillnaden mellan de olika motorerna är så stor eller en avgörande faktor när det gäller prestanda, säger Mario Theissen.
Om bilarna tvingas använda identiska motorer kan även det gynna de rikaste stallen.
"Individuella motorer med samma design har lite olika effekt och vridmoment. Det är ett ovedersägligt fakta som ingenjörer alltid accepterat", skriver F1 Insight.
"Då kan de rikaste stallen skaffa ett helt parti motorer och jämföra dem med varandra för att hitta det bästa exemplaret", enligt F1 Fanatic.