Fordon
En vanlig Volvo som går på el
Koldioxidutsläpp under 50 gram per kilometer, en genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,19 liter per mil och 5 mil på en laddning. Det är Volvos och Vattenfalls nya elhybridbil som ska börja säljas om tre år.
UPPDATERAD med fler detaljer om tekniken.
- Den stora nyheten är att vi bygger en kompromisslös Volvo som plug-in-hybrid med låga koldioxidutsläpp, låg bränsleförbrukning och låga driftskostnader med krocksäkerhet och komfort är som i en vanlig Volvo V70 eller XC60 har.
Det säger Paul Gustavsson, projektledare på Volvo för det nya samarbetet mellan Fordägda Volvo Personvagnar och den statliga energijätten Vattenfall.
- Vi har hoppat över det vanliga hybridsteget med ett litet batteri som hela tiden laddas av förbränningsmotorn och bromsenergin. Vi har i stället ett stort batteri som laddas hemma under natten och klarar 50 kilometers körning på en laddning. Först därefter tar förbränningsmotorn vid, säger Paul Gustavsson till Ny Teknik.
Även vid kraftig acceleration går dieselmotorn in och hjälper till, vilket gör att hybrid-Volvon känns likadan att köra som den traditionella Volvo.
Det ovanliga med Volvos plug-in-hybrid är det stora batteriet som ger 50 gånger mer batteridrift än till exempel en Toyota Prius. Batteriet laddas upp på fem timmar i ett vanligt eluttag på 10 A eller på två timmar med 32 A.
- Det är energieffektivare att ladda batterierna över elnätet än att låta förbränningsmotorn ladda dem, säger Paul Gustavsson.
Volvo har tagit fram tre testexemplar av en Volvo V70 med den nya drivlinan med batterier och en elmotor på motsvarande 100 hästkrafter som driver bakaxeln.
Den femcylindriga, 205 hästars dieselmotor på 2,4 liter sitter framtill och driver framaxeln. Volvo ska också pröva med den lilla fyrcylindriga, snåla dieselmotorn på 1,6 liter som sitter i Driv-E-bilarna.
Just i testexemplaren är elmotor och dieselmotorn helt skilda åt. Men i den serietillverkade bilen ska det bli mer som en vanlig elhybridbil där elmotorn också fungerar som generator som tar upp bromsenergin och ger elmotorn kraft.
- Volvo och Vattenfall kör tillsammans in i framtiden - på elektricitet och utan emissioner. Det här är ett naturligt äktenskap, sade Vattenfallchefen Lars G Josefsson på det välbesökta pressmötet i Volvos utställningshall i Kungsträdgården i Stockholm.
Och Volvo PV-chefen Stephen Odell fyller i:
- Volvos ambition är att göra bilar som inte ger krockskador och som inte släpper ut växthusgaser.
Tre demobilar på gatorna
Volvo och Vattenfall kommer att ha tre V70 testbilar utlånade till familjer och tjänstebilsförare som hela tiden ska få lämna rapporter om sitt körbeteende och sina erfarenheter.
De tre demobilarna har följade tekniska specifikationer:
Elmotor på 100 hk som driver bilens bakaxel. Acceleration 0-100 på 15 sekunder.
Femcylindrig dieselmotor på 205 hk som driver bilens framaxel. Acceleration 0-100 på 8,9 sekunder.
Laddtid: 2 kW, 10 A vägguttag: 4-6 timmar. Snabbladdning från laddstolpe, 6 kw, 32 A: 1,5-2,5 timmar.
Batteriets energiinnehåll: 11,3 kWh nominell energi, varav 8 kWh används till att driva bilen.
Batteriets vikt 125-150 kilo.
Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp räknas fram så här enligt EU-normerna:
1. 50 kilometers körning med eldrift ger noll utsläpp.
2. Sedan kör man 25 kilometer med hybriddrift med dieselmotor och elmotor.
3. Då kommer man under 50 gram koldioxid per kilometer och 0,19 liter i bränsleförbrukning även med den stora 2,4 liters dieselmotor som sitter i testbilarna.