En eldriven Fiat från Nödinge

2009-04-14 09:02  

Är det en Fiat 500 med elmotorer och batteridrift som ska monteras i Alelions nya batterifabrik i Nödinge utanför Göteborg? Efter lunch i dag kommer svaret.

UPPDATERAD (Nol har blivit Nödinge. Antalet bilar är en prognos).

I dag inviger landshövding Lars Bäckström den nya batterifabriken i Nödinge och får samtidigt provköra den elbil som under stort hemlighetsmakeri monterats i fabriken under de senaste sex veckorna.

Enligt lokalsajtenAlekuriren är det chassi och kaross till Fiat 500 som levererats till fabriken i Nol där det svenskutvecklade batteri- och elmotorsystemet monteras.

- Det här är ett mycket stort steg för oss och för utvecklingen av den moderna elbilen. Prestandan är unik, accelarationen fastastisk och känslan av att kunna höra fåglarna kvittra samtidigt som du åker bil är magiskt, säger initiativtagaren Håkan Sandberg till Alekuriren.

De första elbilarna från Nol ska rulla ut från fabriken i september.

Enligt Alekuriren har den svenska elindustrins gemensamma organisation Power Circle lagt en beställning på 400 elbilar för att testa och skapa en plan för hur infrastrukturen med laddningsstationer ska se ut i ett elbils-Sverige.

- Om målet i Sverige är att vi ska ha 600 000 elbilar 2020 är det hög tid att sätta igång på alla håll, säger Håkan Sandberg till Alekuriren.

Power Circles prognos
Power Circle har redan ett par regionala elbilsprojekt igång med den norska elbilen Think, men det är svårt att få fram bilar i tillräcklig takt.

Christer Asplund är projektledare för det svenska elbilsprojektet på branschorganisationen Power Circle. Han säger till tidningen Miljöaktuellt att han inte lagt in någon beställning på 400 elbilar som det står i Alekurirens artikel.

Christer Asplund har endast gjort en allmän bedömning att marknaden på demonstrationsplatsen kan suga åt sig 400 elbilar.

Elbilsföretaget EV Adapt
Det är de två västsvenska företagen Autoadapt och Alelion Batteries som gått samman om projektet att bygga elbilar i Alelions nya batterifabrik i Nödinge.

Autoadapt är känt för sina elektriska rullstolar och ombyggda, handikappsanpassa fordon medan och Alelion, en avknoppning från utvecklingsföretaget ETC Battery, är känt för sina kunskaper om batterisystem i fordon och sin ambition att tillverka en små, miljövänliga batterier.

Det nya elbilsföretaget heter EV Adapt.

Nödinge i Ale kommun utanför Göteborg är den svenska batteritillverkningens vagga. Här fanns den legendariska Tudorfabriken som hade 1 200 anställda när Tudor stod på topp.

Tudor lades ned 1999 men kunskapen fördes vidare till utvecklingsbolaget ETC Battery, som arbetar med hybridfordonsprojekt, framför allt åt Volvo AB.

I maj 2007 knoppades Alelion Battery av från ETC med Håkan Sandberg och Peter Wahlsten som huvudägare. Peter Wahlsten är också ägare till Autoadapt i Stenkullen, inte långt därifrån.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt