Fordon

Elbilsutredare föreslår statligt elbilsstöd

Anders Lewald, enhetschef på Energimyndigheten, höll en "hearing" om läget för elbilar och laddhybrider i Stockholm på måndagen. (Foto: Lars Anders Karlberg).
Familjen Magnusson i Täby kör två gamla Renault Clio Electrique från elbilsförsöket på 1990-talet. (Foto: Jörgen Hildebrand)
Den gamla el-Renaulten gör max 95 km/h. Batterierna är 19 vattenkylda nickelkadmiumbatterier och motorn en 21 kW likströmsmotor. Laddningen tar cirka 1 timma per 2 mils körning. I nedförsbackar och vid inbromsningar återförs energi till batterierna.

Staten måste subventionera de dyra elbilarna – annars blir det ingen fart på elbilsmarknaden i Sverige. Det föreslår elbilsutredaren Anders Lewald på Energimyndigheten.

Publicerad

- Elbilar och laddhybridbilar kostar 50-150.000 kronor mer än motsvarande bensinbilar. Staten måste vara med och betala en del av den merkostnaden om vi ska få ett tillräckligt stort intresse för ett demonstrationsprojekt, säger Anders Lewald till Ny Teknik.

Han höll ett seminarium på måndagen om det uppdrag som Energimyndigheten, Vägverket, Transportstyrelsen och Energimarknadsinspektionen fått från regeringen om att ta fram ett samlat ”kunskapsunderlag” om marknaden för elbilar och laddhybrider.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här