Elbilslobbyn kräver: Bort med moms på elbilar

- Sverige måste ge elbilarna samma stöd som övriga europeiska länder – momsbefrielse och elbilssubvention på minst 100 000 kronor per bil. Annars får vi bara en ljusskygg begagnatimport.

Bo Hall, en av grundarna till elbilsorganisationen Elfir, argumenterar för momsfrihet på elbilar, frihet från trängselskatt och gärna också fritt fram för elbilar i kollektivfiler. (Foto: Lars Anders Karlberg)

Bo Hall, en av grundarna till elbilsorganisationen Elfir, argumenterar för momsfrihet på elbilar, frihet från trängselskatt och gärna också fritt fram för elbilar i kollektivfiler. (Foto: Lars Anders Karlberg)

Elbilar kostar uppmot 150.000 kronor mer än motsvarande bensinbil. Den prisskillnaden kan minska om elbilarna momsbefrias, menar elbilslobbyn Elfir. Bilden visar elbilen Tesla Roadster.

Elbilar kostar uppmot 150.000 kronor mer än motsvarande bensinbil. Den prisskillnaden kan minska om elbilarna momsbefrias, menar elbilslobbyn Elfir. Bilden visar elbilen Tesla Roadster.

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Det säger Bo Hall, en av grundarna till lobbyorganisationen Elfordonsintressenternas Riksförbund Elfir, som nyligen bytt namn till Elbil Sverige och som sprider sitt budskap genom webbportalen EV World Sverige.

- Om inte Sverige momsbefriar elbilarna kommer de att tas in som begagnade bilar via länder som inte momsbelägger elbilarna, säger Bo Hall.

"Ge stöd till alla"
Regeringens utredare tänker för snävt när de föreslår ännu ett statligt styrt demonstrationsprojekt för att stimulera elbilsmarknaden i Sverige, menar Bo Hall.

- Det är bättre att ge stöd till alla elbilar som säljs i Sverige. Då blir det fart på marknaden. Men det ska vara en så stor subvention att det täcker merkostnaden för en elbil, alltså minst 100 000 kronor, säger Bo Hall till Ny Teknik.

Anders Lewald, Energi-myndig-heten.

Han satt med på den ”hearing” som Energimyndigheten, Vägverket, Transportstyrelsen och Energimarknadsinspektionen arrangerade i Stockholm på måndagen.

De fyra myndigheterna har fått ett uppdrag av regeringen att komma med förslag till hur man kan stimulera utbyggnaden av laddinfrastrukturen och introduktionen av elbilar och laddhybrider i Sverige.

Utredarna vill ha "projekt"
Anders Lewald, som leder utredningen, avvisar tanken på ett generellt elbilsstöd av typen miljöbilspremien.

I stället kommer utredningen att rekommendera ett demonstrationsförsök med ett par tusen elbilar där staten är med och subventionerar en del av merkostnaden på 50 000-150 000 kronor per bil, men inte hela.

"Följ Europa"
- I Norge har man länge haft momsbefrielse på elbilar och det har resulterat att folk har köpt bilar på bred front. Och nu kommer det ena landet efter det andra i Europa, säger Bo Hall.

Han pekar på att Frankrike subventionerar elbilar med motsvarande 130.000 kronor, Storbritannien med 72 000 kronor, Spanien med 100.000 kronor och Danmark har momsbefrielse plus att man chockhöjt momsen på bensinbilar.

- I Israel, som tar elbilar på allvar, har man också kraftigt höjt momsen på bensinbilar och aviserat att man helt kommer att förbjuda handel med bensinbilar från 2020, säger Bo Hall.

Bo Hall föreslår ett generellt elbilsstöd på 100.000 kronor per bil för den som köper en elbil nu. Stödet trappas sedan ned med 10 000 kronor om året så att de som hoppar på tåget tidigt premieras.

- Det borde införas ett sådant stöd i hela EU, säger han.

Fler artiklar av: Lars Anders Karlberg

Fakta Elbilslobbyn

Den franska elbilen La Jamais Contente, den första elbilen som kunde köra fortare än 100 km/tim. Bilden finns på sajte EV World Sverige.

Elfir, Elfordonsintressenternas Riksförbund, grundades i Trollhättan 1980. Elfir ingick i Elfordonscentrum som finansierades av Styrelsen för Teknisk Utveckling STU och Trollhättans kommun.

Tillsammans med Vattenfall hölls en utställning av elfordon i Trollhättan sommaren 1980 och 1982 kördes Sveriges första elfordonstävling i Trollhättan. Den följdes av årliga tävlingar i samband med festligheterna Fallens Dag i Trollhättan under 1980-talet.

Då hade Elfir vind i seglen och det bildades lokalföreningar i Göteborg, Stockholm, Malmö, Umeå, Växjö, Karlskrona och Landskrona.

Efter en nedgångsperiod från millennieskiftet är Elfir på gång igen. Man har bytt namn till Elbil Sverige och fått en ny hemsida. Samtidigt har elbilsportalen EV World Sverige fler och fler besökare.

Annons
Annons

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Hakke 13 maj 2009 13:18 Sortera: Senaste överst

Behovet är ju inte att äga utan att bruka

Så det är momsen som är problemet, inte elbilen. Om vi nu ska ha moms så ska den vara lika för alla. Varför ska vi ha en massa märkliga subventioner. Är det inte bättre med en rättvis fördelning. Det bäste vore att hyra/arrendera ut elbilarna. Så att dom kan bytas ut snabbt för utvecklingen går fort. Behovet är ju inte att äga utan att bruka.

Anmäl

Mycket pengar

Det är väldigt mycket pengar det handlar om... kanske på sätt och vis bättre att satsa det på spårbunden trafik i exempelvis Stockholm? På så sätt HELT få bort en hel del bilar från vägarna.

Men det var bara en tanke som for genom mitt huvud. inte lätt att räkna på vinsterna på det ena och jämföra med andra men att staten ska gå från att tjäna pengar på varje såld bil (moms) till att subventionera kraftigt. Pengarna måste tas någonstans. Finns det någon hög med pengar till detta?

Anmäl

Svar till Tomas

Varför bara i stockholm?? Varför inte i hela landet?? Tror att behovet är lika stort var man än är.

Svara
Anmäl

Varför så blygsamt?

Personligen tycker jag att momsen borde bort. All moms.
Det är den typ av skattesänkning som får bäst genomslag i samhället. Blir det för dyrt kan det finansieras med en justering av inkomst- och förmögenhetsskatt till tidigare nivåer.

Anmäl

Svar till Olle P

Det är ju tvärtom, ta bort all kommunal/landstings skatt (behåll den statlig, ser bra ut med lite progressivitet). Sedan kompenserar du bortfallet med momsen som ska vara lika på alla varor (inget på tjänster).

Svara
Anmäl

Moms

Om jag kan bevisa att en Corvette är mycket mer eller lika miljövänlig som dagens elbilar kommer jag att få moms tillbaka också?

Anmäl

Svar till Daniel

Det borde vara enkelt om man med miljövänlig helt ogrundat menar att ingen fossil koldioxid, ska släppas ut i samband med driften.

Tillverka syntetiska drivmedel av H2 och CO2 från bioförbränning..

Det borde hamna under vindkraft och eldrift...

Haken är ju att CO2 inte är en fara för miljö eller det globala klimatet..


Eftersom Sverige brukar ägna sig åt särsvenska fullskaleexperiment vore det helt i linje med etanolsubventionen.

Tänk vad kul.. det skulle hjälpa stackars GM med...

Corvette säljes utan avgifter och moms i Sverige... då de drivs av obeskattat racingsoppa... som borde gå att tillverka för under 10:-/l inkl moms. (det är moms på etanol?)

Kan ni inte införa det för Mercury racings produkter med?
När ni ändå håller på...

Svara
Anmäl

Bra?

Man hör massor om att elbilar är bra och miljövänliga, och dessutom massa om att de är billiga.

På sätt och vis är jag med på kombinationen, om elbilar är miljövänliga, dvs resurssnåla så borde de även vara billigare. Faktum är att i en massproducerings lina går de mindre arbetstimmar för att göra en elbil än en bil med förbränningsmotor av den enkla orsaken att elbilar är relativt enkelt byggda och modulära. Av samma orsak är elbilar tämligen billiga att serva.
Att tillverka bitar till elbilar, så som kraftelektronik, batterier och motorer är så enformigt att de redan idag görs nästan enbart med robotar, dvs otroligt billigt.

Så frågan är om elbilar är billigare på alla sätt, varför är de då så dyra?

Många delar, men främst batterierna kostar enorma mängder material och energi att tillverka. Av merkostnaden på 150 000kr för en elbil är 160 000kr material och energikostnad! (mer därför man sparar en del på att inte ha nån motor)

Så frågan som då återkommer är på vilket sätt elbilar är miljövänliga om de varken sparar energi eller material?

Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Bara en medlem i Al Quaida kan försvara ett transportsystem baserat på fossila bränslen. Oljeberoendet har skapat en ohållbar politisk- ekonomisk situation. Derivathandel, spekulation, ekonomisk snedfördelning, finansiering av terrorism m.m... och detta utan att nämna ekologiska och tekniska aspekter. Så vem är du?

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Ingen stordriftsfördelar i produktionen... än.

Svara
Anmäl

Visst är det bra att minska skatterna, men det skall vara generellt över hela linjen.

Det kan dröja många år innan elbilarna mer än marginellt kan konkurrera på egna meriter med den bränsledrivna bilen. Borttagen beskattning av elbilar och överbeskattning av nuvarande bilar riskerar att hämma den tekniska utvecklingen och inte främja den. Staten ska inte förespråka en viss teknik utan bara ange vilka krav den ska uppfylla.

OM man inte tar ut moms på elbilar tar man ut skatten någånannanstans... jag vill inte betala för att viss marginell företeelse skall vara skattefri... samma skatt för allt så snedvrids inte konkurrensen och varje produkt får det utrymme den förtjänar i konkurrens med övriga produkter.

Anmäl

Svar till Hans

När landet inte behöver skicka massa pengar till OPEC kunde man använda dessa pengar till att premiera EL bilar. Det är ett utmärkt förslag.

Svara
Anmäl

Svar till realhero

Vad menar du att fördelen skulle vara att trycka ner pengarna i Vattenfalls och elbilstillverkans fickor i stället för OPEC, jag kan inte se någon direkt skillnad.
Sverige har fullt tillräckligt med biomassa för att genera syntetiskt bränsle åt alla fordon, inklusive flyg och båttrafik som trafikerar Sverige, detta utan en kronas subvention.
1: Tillåt varmvattnet att utnyttjas från kärnkraftverken
Netto resultat:
A: Kostnad 0kr
B: Miljökostnad 0kr
C: Biobränsle över ca 60TWh/år

2: Lägg om skatten så att inrikes producerat bränsle har skattetekniska fördelar.
A: Kostnad 0kr
B: Miljökostnad 0kr
C: Ca 45-50TWh/år biobränsle blir tillgängligt över 3-4års sikt

3: Effektivisera fordonsparken. Låt fordonen betala för hur mycket bränsle de faktiskt drar i stället för efter normkvoter.
A: Kostnad 0kr
B: Miljökostnad, utsläppen minskar med 30-40% på en 4-5års period
C: Bränsleförbrukningen minskar till en sådan nivå att det egenproducerade biobränslet räcker.

4: Fixera reglerna via grundlags lagstiftning
Kostnad: Ett nyval
Miljökostnad: 0kr
Effekt: Industrin vågar investera eftersom de då vet att förändringen år långvarig och stabil. Övergången går snabbare och smältfriare.

Total kostnad 0kr
Total effekt: Hela Sveriges bil och lastbilspark går på utsläppsfria bränsle till 2015.

Svara
Anmäl

Svar till Hans

Helt rätt att staten inte ska förespråka en viss teknik. Man ser ju hur det gick med Etanolbilar. Vilket skämt! Bättre att satsa på effektiva motorer (läs diesel- eller HCCI-motorer) och köra dem på syntetiskt bränsle istället.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Punkt 1
Investeringar i fjärrvärme infrastruktur kostnad x Mkr eller nått. Smart dragning av ledningarna under vägar så att plogning och saltning under vintehalvåret kan minskas => besparing x Mkr, kankse gr på ett ut? kan antagligen kombineras med att vägarna förbättras samtidigt.

Svara
Anmäl

Svar till Alex

Det är ju lite poängen att man ska sälja värmen när man dragit ledningen.... Kallas vinstdrivande verksamhet.

Fjärrvärme läcker inte speciellt mycket värme. Det som du förslå skulle man behöva ha en separat slinga under vägen med egen shuntventil. Här i norrköping finns den lösningen på vissa håll i centrum, de slukar dock relativt stora mängder värme trots att man bara behöver värma upp vägen ett par grader. (det behöver inte ens vara plusgrader, om de är varmare än runtomkring temperaturen avdunstar snön).

Jag skulle nog påstå att dragningen av fjärvärme från kärnkraftverken kostar xMkr som sedan kompenseras av en vinst på x+nMkr till skillnad från att värma vägnätet som kostar yMkr.

Svara
Anmäl

Sovjet 2.0

Visst. Öser man in offentliga medel i produktionen så klarar sig det mesta .........ett tag.

Anmäl

Svar till Magnus Andersson

Precis, hade ett ögonblick strax efter valet en uppfattning om att vi hade valt en icke socialistisk regering, den illusionen sprack dock tämligen ögonblickligen.

Kan jag fråga varför vi har ett val då man kan rösta på socialistiska alternativ 1 och socialistiska alternativ 2 båda som gör exakt samma sak

Svara
Anmäl

Miljö är bästa inspirationen för slöseri

Om en elbil langsiktigt kostar 150 papp mer än en vanlig bil och dessutom är mer lik en Permobil sa kommer det aldrig att "bli fart pa marknaden" sa länge det finns bensin att köpa. Marknaden finns bara sa länge subventionen finns. Sa fragan är ju om det finns potential för kostnaden att komma ner (eller bensinkostnaden att ga upp) sa att elbilar kan konkurera pa egna meriter. Just nu finns ju inget som tyder pa att elbilar kommer vara konkurenskraftiga om tex 2-3 ar vilket gör en subvention om 100 papp per elbil till en döfödd slöserisatsning.

Anmäl

Svar till Gonzo

Hönan och ägget, du vet. Du har fel fakta. Första generationens EL bilar, är så bra och billiga att dom kan konkurrera med dagens bensinbilar. En elbil innehåller enklare och hållbarare teknik, det är enbart batteriet som är en stor kostnad. Såg att en normal bil skuile kosta runt 250 tusen. Det är vad en normal bil kostar idag. Och där ingår en kostnad på 100 tusen för batteriet. Vilket kommer att kosta 50 tusen om 10 år och vara minst dubbelt så bra. Sedan får du inte glömma att räkna in mil kostnaden. Om batteriet kan laddas 2000 gånger och du kan köra 10 mil på det blir det 20 000 mil. Tjänar du 5 kr per mil (3kr el mot 10 kr bensin) blir det 100 000 kr som du har tjänat in genom minskade bränslekostnader.

Svara
Anmäl

Svar till Realhero

"Såg att en normal bil skuile kosta runt 250 tusen". Vilken normal bil är detta?
I dagsläget kan man köpa Think och Tesla. Bada ligger pa ca. halvmiljonen och med det priset gör Think inte ens vinst.
Vad säger att batteriet kostar 50 tusen om 10 ar? Det kan lika gärna fortfarande kosta 100 eller tom ännu mer om det blir brist pa tex metaller. Du kan ju tex jämföra med pastaenden runt bränsleceller, solceller, magnet-tag eller alla möjliga teknologier ("nu dyrt men jättejättesnart blir det billigt".
Summan av kardemumman: Staten kommer fa pytsa ut i detta fallet 100 laxar per bil pa obestämd tid vilket blir svinigt dyrt.

Svara
Anmäl

Svar till Realhero

En volvo V50 DRIVe kostar runt 230 000kr ny. Den har mer än dubbla lastkapaciteten mot en Th!nk city och drar 3,8liter/mil i landsvägs körning. Diesel har en energidensitet på 37MJ/liter vilket motsvarar 10,2kwh/liter. Då drar alltså bilen 10,2*,38=3,9kwh/mil jämför vi de med omvandlings verkningsgraden från diesel till el och inkluderar transformations och laddförluster kommer vi ner till 55% verkningsgrads skillnad blir det 2,15Kwh/mil vilket är nästan exakt vad th!nk city drar.
Dvs Th!ink city drar lika mycket som en dubbelt så stor Volvo!
Exakt var i ligger miljövinsten?

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

NU stjäl jag ett av dina favo omdömmer.

KLOCKRENT.

Den beräkningen kan ingen komma undan..

Svara
Anmäl

Svar till Gunnar Littmarck

Ska bli jätte kul och se när nån försöker.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Förvisso ett intressant svar, men på vilket inlägg!

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Miljövinsten är ett minskat koldioxidutsläpp.

Volvo DRIVe släpper som minst ut 104 g/km.
En elbil som drar 2 kWh/mil släpper indirekt ut mellan 0 till 12 g/km för Nordisk elproduktion! (Källa: Energimyndigheten)

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Idiotisk kommentar... Total kostnad 0kr för att all omvandling av processer för biomassa till fordonsbränsle. Tack, jag tar 5 "sådana" gratis tack så mycket...

Titta på självklarheterna el för elbilen kostar ca 2 kr/mil - halva priset mot dieseln. Dessutom fördelarna ingen NOX, inga partiklar, och ingen CO2, mindre ljud.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

CO2

Svara
Anmäl

Svar till Rolle

På påståendet att elbilar kommer att bli jätte billiga.

Sven:
Vilken siffra som Energimyndigheten fantiserar ihop spelar ingen som helst roll. Att påstå att elbilarna går på vindkraft är inget annat en ren å skär lögn. Försök och koppla en elbil direkt till ett vindkraftverk så ska du se hur bra de fungerar.
Visserligen har vi kärnkraft och vattenkraft i detta landet, men de är även så att vi eldar upp nära nog 100TWh biomaterial om året för att tillverka värme och el. Detta biomaterial kan enkelt användas till bränsle, som jag tidigare skrev. Redan idag omvandlar man i Finland stora mängder biomaterial till syntetisk diesel, diesel som faktiskt redan idag går att köpa i Sverige. Faktum är att Finland tillverkar mer biodiesel än vad vindkraftverken generar el i Sverige.

Knut
Att det inte kostar något och att de är gratis är två helt olika saker.Orsaken att de är kostnadsfritt är att man köper in biomaterial för X kr/kwh och säljer de som bränsle för X+Ykr/kwh, om kapitalkostnaderna och driftkostnaderna är mindre än Y innebär det att den överliggande kostnaden blir 0kr, vilket var exakt de jag sa.
Elen för en elbil kostar ca 2-3kr/mil, dieseln för en dieselbil (V50 DRIVe) vilket är en mycket stor bil, kostar 1:50kr/mil medan skatten kostar 2:25kr/mil.
Elen tillverkas primärt på grund av den stötiga karaktären i laddningen av reservkraft, reservkraft är inte CO2 fri, och om vi går utanför Sverige är kol/olja/gas den dominerande kraftkällan. I Sverige är vattenkraft, kärnkraft de dominerande medan fossilkraft och biokraft kommer delat efter. Både fossilbränslet och biobränslet kan och redan idag används som bränsle till bilar.
Moderna dieselbilar släpper ut mycket lite NOx i dagsläget jämfört med för 15 år sedan, nya dieselmotorer kan i praktiken bli helt NOx fria. Tramset om CO2 kan du lägga ner, argumentet håller inte alls. För bilar över 50km/h kommer den dominerande delen av ljudet från däcken. Om jag med min moderna bil kör i en nedförsbacke och stänger av motorn går det i praktiken inte att höra någon skillnad.

Olle
CO2 är en molekyl... ja? Hur tror du man gör elkraft, trollar?

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

fast nu är vi där igen med systemavgränsningen...

Svara
Anmäl

Dessa subventioner

Jag får intrycket av att vi har för mycket subventioner/företagstöd i olika former. Vore väldigt intressant att se vilka produkter/företag som klarar av att stå helt och hållet på egna ben om man skulle ta bort alla dess stöd. Något tumultartat skulle det bli att rycka undan alla subventioner på en gång men på lite sikt borde det reda ut sig.

Anmäl

Vi behöver ny fordonspark, vilka fordon ska subvensioneras

Jag undrar hur mycket bidrag och stöd mm som idag går till fordonsindustrin? Om allt detta asvlutades och lades på produktion av elbilar, undrar om inte det varit rätt stora summor som kommer fram?

Anmäl

Svar till riksost

Svenska fordonsindustrin, precis som de mesta industri får principhelt inget stöd alls. De stöd som faktiskt ges är via nutek och delen som går till fordon går nästan enbart till elektriska drivlinor, så i praktiken har du din vilja igenom redan idag. Allt stöd som går till fordonsindustrin går till elfordon.

Svara
Anmäl

Det är inte subventioner som saknas

ur systemets synpunkt (tillverkning-distribution-drift-restprodukter) är el självklart, det visar sig om man orkar räkna igenom

Subventioner är godtagbart när man vill puffa för något som är bra i grunden, men det måste vinna på egna meriter. Det roliga försöket i början av -90 med elbilar var välment, men inte välgenomtänkt.

etanol är i verkligheten förkastligt, enda resultatet ät nedläggning av service i glesbyggden

gas? fråga vilken mackägare som helst, en ny pumplag???

en ny struktur för att distribuera vätgas - i bollar???

Vill man hjälpa elbilstillverkare/netproviders - lägg subventioner på batterier, där är vi all osäkra på ekonomi&prestanda

en subvention/garanti på batteriet, varförinte progresiv, X kr /år, byt 2010 - 5000 i reefound, 2013 20000 i reefound? )

Batterier är som deflation, finns alltid ett bättre imorgon! Överbrygg det, arbeta med infrastrukturen och "ellagen" som ej är anpassad till den verklighet vi befinner oss i om 10 år

obs att alla siffror är som små kulisser, bara som exempel

Anmäl

Utbudet snarare än priset...

Är det bara jag som inte har det minsta problem med priset utan att det är utbudet som saknas? Tror 10.000 exemplar var av Mitsubishi iMiEV, Tesla Roadster och Tesla Model S skulle sälja slut på nolltid om de fanns tillgängliga i en bilhandel nära dig. Går det att få hit så många? Inte en chans när de håller sig på några tusen exemplar över hela världen.... Efterfrågan finns för första generationen riktiga elbilar, var är utbudet?

Anmäl

Svar till Micke

Tesla roadster kan inte tillverkas i hur många ex som helst eftersom batteriet, vilket den i praktiken består av, har stora kvantiteter ovanliga material.
Th!nk city kan du köpa hur mycket du vill av.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Bra att veta. Det var inte min poäng, men det spär ju på att det är utbudet som är problemet.
Th!nk city är ingen elbil (är ju en elmoppe eller något liknande) så den är inte intressant ens om den vore gratis, fel typ av fordon.

Svara
Anmäl

Svar till Micke

Det är ju förvisso sant, orsaken att de inte finns några större elbilar är dock att de helt enkelt är för dyrt att bygga dem. Du kan ju förvisso köpa en Mercedes S klass och stoppa i en drivlina från en Think i den, men de kommer att bli dyrt som bara h*vete. Stoppa in 2 drivlinor så kanske den t.o.m accelerar 0-100 på under 12 sekunder.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

Då är vi tillbaka till att jag får stå ut med att vänta på en Tesla istället. De är som jag vill ha dem. Sen så är det ju billigare att bygga elbil (när man väl ställt om produktionen) än med förbränningsmotor även om den blir dyrare med batterierna. Grabben/företaget som tar fram nästa generations billiga och effektiva batterier kommer att rulla sig i pengar.

Svara
Anmäl

Svar till Micke

"Sen så är det ju billigare att bygga elbil (när man väl ställt om produktionen)"
Vad baserar du de påståendet på? Rena fantasier? Bara material och ren och skär energikostnad kostar mer för batteripack till en elbil än vad en helt vanlig konventionell bil kostar. Problemet med batterislitage kvarstår dessutom. Även med Lithium järn batterier måste du byta pack 3 gånger under bilens livslängd. Vips kosta teslan 2 miljoner i stället.

Svara
Anmäl

Svar till Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/

... snick snack fel igen. Name of the game: recycle recycle recycle! Lithium FÖRBRUKAS inte. Dessutom finns det massor av lithium. Vi kommer aldrig få slut så länge vi inte kör igång fusionsreaktorn. Men det finns miljarders ton lithium i havsvatten som vi kan utvinna om det skulle behövas. Alla skulle kunna ha en tesla no problems. Energikostnaden för produktionen kommer gå ner vid större skala samt återvinning.

Svara
Anmäl

Svar till Alfred

Exakt var påstod jag att lithiumen skulle ta slut? Vad jag sa var att det var en begränsad tillgång och man under en period inte kan tillverka hur mycket som helst. Man nu utvinner helt enkelt mycket lite lithium i dagsläget. På samma sätt finns det ca 1miljard ton guld i haven, trots detta så är guld ganska dyrt.
När Lithiumbatterierna är förbrukade måste de åter raffineras, det är denna process som tar extremt mycket energi. Du kan inte splitta upp lithiument från cobalt utan att raffinera materialet, om man skulle kunna göra det skulle batterierna hålla i all evighet och då skulle inte problemet funnits till att börja med.

Energikostaden är strikt beroende på elpriset, elpriset kommer troligen inte att gå ner om antalet elbilar ökar.

Svara
Anmäl

Samma moms på allt

Staten ska inte genom lägre moms eller subventioner tala om för medborgarna vad de ska köpa.
Varje produkt ska betala alla sina kostnader inklusive miljöskulder. Den totala milkostnaden (kapital, drift och underhåll inkl. batteribyte) för en elbilen måste kunna konkurrera med bränslesnåla konventionella bilar.

Anmäl

Produktionskosstnaden innehåller en energikomponent

Många inlägg här påpekar helt korrekt att det går åt mer energi att tillverka en elbil. Det är därför den kostar mer. Förhoppningsvis innebär dock den minskade energiförbrukningen vid användning att man faktiskt sparare totalt sett. Och en större produktion kan minska energiåtgången och priset för elbilarna. Men om staten går in och subventionerar för mycket finns risken att man säljer elbilar som faktiskt inte alls innebär någon miljövinst. Och det är ju inte meningen. Jag tycker själv att man bör hålla sig till sänkt fordonsskatt, gratis parkering och den typen av förmåner. Och fortsätta att höja skatten på de fordon som man vet är dåliga för miljön. Jag ser framför mig en fordonspark med både el- och biobränsledrivna bilar, så det vore dumt att särbehandla elbilarna från andra typer av miljöbilar. Dessutom är det bra om det under en övergångsperiod är oattraktivt att köpa en bensinbil och samtidigt för dyrt att köpa en elbil, för det kanske kan leda till att fler faktiskt väljer cykel eller kollektivtrafik under en övergångsperiod, och kanske ändrar vanorna även på längre sikt. Hela idén om subventioner verkar ju bygga på att det är självklart att så många som möjligt ska ha bil.

Anmäl

Svar till Strutsman

Strutsman skriver: "...mer energi att tillverka en elbil. Det är därför den kostar mer. Förhoppningsvis innebär dock den minskade energiförbrukningen vid användning att man faktiskt sparare totalt sett."

Ditt ord "förhoppningsvis" sammanfattar naivitet och dumhet hos de som likt dig strutsman (passande nickname förresten) agerar elbils-lobbiysister (eller hos klimattokar överhuvudtaget som negligerar att det var över 2000 ppm CO2 för några miljoner år sedan och att temperatur i geologisk tid korrelerat uselt med CO2).

"Förhoppningsvis" ja. Nu ÄR dock elbilen totalt sett mycket dyrare, så jag begriper inte att du kan först påpeka att energi och pris skulle korrelera och sedan ange att "förhoppningsvis" elbilen ska dra mindre energi trots att den har långt högre kostnader. Ditt argument talar ju emot det du argumenterar för. :)

Om man väljer att analysera elbilarns "CO2-nytta" ser man att den el de använder till sådär 70% är fossil. Effektivitet i kraftproduktion är vidare knappt 50% men i moderna dieselbilar upp till 30%. Med tanke på förluster i eldistribution innebär detta extemt marginell CO2-minskning, om ens någon.

Svara
Anmäl

Svar till realist

Ditt försök att förstöra den konstruktiva diskussionen med idiotförklaringar ignoreras efter följande lika mogna yttrande:
"Spegel!"

Hur mycket energi man eventuellt sparar på att använda en el istället för bensin beror ju mycket på hur man använder bilen, och även t.ex. hur länge den håller. Att dagens el produceras till stor del fossilt är irrelevant, eftersom framtagandet av ny teknik siktar på framtiden, och där kan man faktiskt se en massa el skapad av både vind och solkraft, och kanske även utbyggd kärnkraft.

Problemet med de fossila bränslena är ju inte heller bara CO2-utsläpp. Jag är helt säker på att jorden klarar sig, och mänskligheten också i någon form. Men de fossila bränslena kommer att ta slut. För min egen del tror jag att vi kommer se en hel del biobränslen också. Eftersom elbilarna dras med en massa problem som t.ex. kort räckvidd, och passagerarflygplan är helt omöjliga att köra på el, så tror jag att förbränningsmotorerna är här för att stanna. Kanske att en familj kan ha en bil av vardera sorten, eller att de flesta har en elbil för dagligt bruk och att man istället hyr bränsledrivna bilar för de tillfällen då man kör längre än elbilen klarar av.

Men jag håller med dig om att det inte är självklart bra att släpa runt på tunga batterier och använda en massa el som kräver nybyggnad av kraftverk. För att elfordon verkligen ska bli en lösning tror jag att elbilarna måste vara relativt små, samt att vi köper betydligt fler elmopeder. Kanske dags för BMW att återuppleva sin väderskyddade skoter i eldriven form? Och i samma ögonblick som jag föreslår detta inser jag naturligtvis att vi redan idag skulle kunna lindra en hel del av trafik och miljöproblemen bara genom att ändra våra beteenden. Det är ju betydligt billigare än att helt ställa om till ny teknik och skulle ge omedelbar effekt.

Svara
Anmäl

Ehh?

"Annars får vi bara en ljusskygg begagnatimport". Ha, ha, ha!

Anmäl

Svar till R

Ljusskygg var ordet.

Svara
Anmäl

Elbilar skall säljas genom konkurrens och tekniska innovationer och inget annat!

Någon skrev tidigare att saker skall vinna på egna meriter. Rätt tänkt! Så måste även gälla elbilen. Konstgjord andning meddelst borttagen moms och liknande kan inte vara bra. Elbilsfabrikanterna skall sälja sina elbilar genom prispress och kvalitet och inte med i detta fall närmast hisnande subventioner.

Anmäl

Håller helt med

Det måste naturligtvis till statligt stöd för att få fart på denna industri så att vi så snabbt som möjligt kan komma bort från det gamla fossilsamhället. Alternativet är att lägga allting i ruin och börja om helt på nytt från ruta ett. Det är bara att välja. Och då tycker jag att man skall ge elbilarna en ärlig chans att visa att denna teknik kanske är lösningen på vad som idag ser ut att vara närmast oöverstigliga problem. Alternativet så som sagt undergång och pånyttfödelese. Valet är fritt.

Anmäl

Svar till elbilar eller inga bilar alls

Men VARFÖR?

Svara
Anmäl

Svar till elbilar eller inga bilar alls

Signatur [elbilar eller inga bilar alls] skrev: "måste ... till statligt stöd komma bort från det gamla fossilsamhället. Alternativet är att lägga allting i ruin ... bara att välja... Alternativet så som sagt undergång och pånyttfödelese. Valet är fritt."

Detta är retorik och ditt krav är att vi måste ha statligt stöd, annars ruin. Själva idén om klimatkatastrof klär du i orden "undergång och pånyttfödelse", och det är ord som finns i alla religioner.

Klimatfrågan är dessvärre en religion, men också ett verktyg för socialism.

Punktering av myten:

Det var upp till mer än 2000 ppm CO2 i atmosfären för några miljoner år sedan, men korrelationen med temperatur har varit allt annat än tydlig. Se denna graf:

mysite.verizon.net/mhieb/WVFossils/PageMill_Images/image277.gif

Det har alltså varit oerhört mycket varmare på jorden under den period dagens växter och däggdjur funnits.

Vidare är inte den temperaturvaration vi har nu (där vi haft temperaturuppgång på mellan 0.5 och 0.9 grader C på 100 år) inte onaturlig utan typisk för historien. Se t ex denna graf på iskärnedata på lika stor och större temperaturförändring:

farm4.static.flickr.com/3483/3461757633_a4286f8572_o.jpg

Svara
Anmäl

Svar till Magnus

Det finns ännu bättre rapport:
"LIMITS ON CO2 CLIMATE FORCING FROM ECENT TEMPERATURE DATA OF EARTH"

http://www.nsstc.uah.edu/atmos/christy/2009_DouglassC_EE.pdf

Och varför deras först bild visar så stor skillnad mellan surface HadCRUT3 och satelite UAH_LT beskrivs här:

“Is The U.S. Surface Temperature Record Reliable?”

http://climatesci.org/2009/05/04/is-the-us-surface-temperature-record-reliable-by-anthony-watts/

Svara
Anmäl

Kleptoman

Sverige skall ge låter ju inte så dumt. Om man inte genast inser att det är skattebetalarnas pengar som skall ges bort.

Anmäl

Politikerna stiftar lagar o regler

Politikerna bör istället se till att totalförbjuda allt annat än eldrift, eller biogasdrift, i tätort. Pluginhybrider kan då slå på sin förbränningsmotor på de långa resorna ute på landsbygden. Pluginhybrider som kombinerar eldrift med biogasdrift vore nog allra vettigast.

Anmäl

Svar till TC

va?

Svara
Anmäl

Nyttiga idioter

Om en bensin eller dieselbil hade tillverkats i lika små volymer som dagens elbilar hade de också varit hutlöst dyra. För att få ner priset måste efterfrågan öka och det enda sättet att få den tröga svensken att börja efterfråga ny teknik är att locka med subventioner. Därför är detta en bra idé.

Sedan undrar jag hur länge som en del debattörer ska hävda att svenska elbilar kommer att drivas med kolel. Under den period på dygnet som en genomsnittlig elbil sannolikt laddas finns ett stort överskott på el producerad av vattenkraft och kärnkraft helt utan CO2-utsläpp. Och med den utveckling som kraftindustrin aviserat kommer andelen kärnkraft i systemet att ytterligare öka.

Sedan anser jag också, liksom någon tidigare debattör, att man borde förbjuda försäljning av bilar som drivs på enbart fossilt bränsle från 2012.

Anmäl

Svar till Roger

En elvariant av en modell som redan tillverkas i stora volymer med bensin eller dieseldrift behöver inte bli dyrare om det inte vore för det svindyra batteriet.
Ökad efterfrågan på el i Sverige ökar importen och minskar exporten. I båda fallen ökar produktionen i kolkraftverken, det blir marginaleffekten.
Att förbjuda bilar som drivs med fossila bränslen tyder på en pinsam brist på kunskap om fordonsbränslen. Både bensin och diesel går att tillverka genom syntetisering av förgasade biobränslen.

Svara
Anmäl

Svar till Roger

roger: "Om en bensin eller dieselbil hade tillverkats i lika små volymer som dagens elbilar hade de också varit hutlöst dyra."

Nej.

1) Det finns elbilar som tillverkas i serier som motsvarar bensinbilar

2) analyserar man vad det är som kostar så ser man att det är materialet.

Du skriver "Nyttiga idioter" som rubrik. Det vi vet är att du är en idiot, eftersom du så självsäkert och kaxigt påstår något uppenbart fel.

Inga svenska bilar kommer att drivas med kolel, men om vi räknar bort de kanske 10-20 procent av världens länder som har mycket vattenkraft och således lite fossil el så är det ganska många länder kvar!

Saken är för det första den att du har fel om priset på elbilen, och elbilen har även -- jämte det höga priset, som helt säkert kommer att bestå -- otillräckliga egenskaper nu och under många decennier framöver. Men för det andra gäller alltså att en biltillverkare som gör elbilar einte heller "räddar klimatet" i de allra flesta länder, där fossilelen är 70-80 procent eller mer.

Det sannaste beträäffande klmiatet är dock att det inte alls är hotat. Slutligen räcker det med att du håller med om att biltillverkning ska ske på marknadsvillkor, utan att något gynnas. I så fall blir jag inte ett dugg ledsen om elbilen slår, men det gör den knappast med de egenskaper den nu har och under decennier kommer att ha. Genom att låta marknaden råda så behöver vi dock inte bråka om det! Så sluta att bråka.

Svara
Anmäl

Inte mycket nytt?

När man läser en del av kommentarerna i Ny Teknik inser man att Sverige inte förändrats säskilt mycket sedan 70-talet.

Det är tydligen på något sätt nedärvt att problem, verkliga eller inbillade, ska lösas med politiska medel som skatter eller subventioner, förbud eller tvång?

Att maknaden skulle få avslöja politiskt korrekta stolligheter som vindkraft och elbilar, så kan vi ju inte ha det?

Anmäl

Svar till Wine

Det var ett tag där på 90-talet man fick illusionen om att Sverige höll på att förändras... en illusion som krossats stenhårt med sista årens överförmynderi.

"Okej då, ni får väll ha sattelit-TV då, men ni får minsann INTE ha piratbay!

Svara
Anmäl

Korkat förslag

Lobbyns förslag är löjeväckande även för att komma från en intresseorganisation. Det finns till att börja med ingen som helst anledning att subventionera elbilar. Eftersom vi har problem med fossila utsläpp behöver vi höja skatten på fossila bränslen. Då ökar automatiskt intresset för elbilar. Slopad moms är också bland det sämsta man kan göra. Det leder till krångel och inbjuder till fusk. Momsen är ju en av få skatter som fungerar bra, bortsett från att vi olyckligt nog inte har samma moms på allt.

Anmäl

Svar till Christian Löwendahl

"Eftersom vi har problem med fossila utsläpp behöver vi höja skatten på fossila bränslen. "
Vad händer med statens inkomster när alla driver elbilar from och med nästa år?

Svara
Anmäl

Räkna rätt ?

En bensindriven bil är dyrare än än dom flest elbilarna E
Gäller bara att ni tänker rätt.
Du köper en bensindriven bil för 250.00:- den går inte en mil . Om du lägger till bensin för 15.000 tusen mil som en elbil, att klara kostnaden med bensinen
108.000:- + 250.000 =430,000:-
På elbilens pris behöver du bara lägga till laddkostnaden 2:35 x15.000 mil =35.000 :-
En elbil som kostar 395.000:- med batteri som klarar 15.000 mil kör ett jämnt lopp mot bensinbilen som drar 0,6/ mil

Anmäl

Svar till US

Hi!
Vad man inte känner til idag är hur staten ska kompensera för det skatte bortfall om man går över til el.
Idag för staten in oheörda pengar på skatt av bilen.Kanske runt 10 kr per mil.

Svara
Anmäl

Svar till carl

Det är ju fortfarande en bil, även om den drivs av el!

Svara
Anmäl

Nyheter/Fordon

Så här har projektteamet från Imperial College skojat till det i Youtube-videon med deras batteridrivna framtidsbil.

Hela karossen blir batteri i ny Volvo

Volvos kommande hybridbilar kan lagra sin ström i ett kompositmaterial som både fungerar som batteri och kaross. (6 kommentarer)

Volvo bygger motorer för flera typer av nya bränslen. Här är en bil som går på dimetyleter DME.

Volvo bränsleforskar med Penn State

Alternativa bränslen, effektivare dieselmotorer och säkerhetssystem. Det är områden där amerikanska Pennsylvania State University håller hög klass och som AB Volvo tänker dra nytta av.

Jakten på yngre köpare

Tomas Ahlberg fick sitt uppdrag i en mening: "Skapa Volvos hittills sportigaste bil!" (13 kommentarer)

Nya S60 - bilen som ska rädda Volvo

Bilen som ska rädda Volvo

Så här ser den ut – bilen som ska bli Volvos kassako de närmaste sex-sju åren. Volvo S60 är företagets sportigaste bil hittills. (49 kommentarer)

Nya 60-serien räddar Volvo

Nya 60-serien gör att Volvo går med vinst redan i år, säger Volvochefen Stephen Odell. (4 kommentarer)

Akio Toyoda-

Toyota återkallar 437 000 hybridbilar

Toyota meddelar nu officiellt att man återkallar omkring 437 000 Prius, Lexus och Scion over hela världen för att rätta till problemet med krånglande bromsar.

Vill sätta standard för elbilstest

Vill sätta standard för elbilstest

Elbilar behöver testas på annat sätt än bilar med förbränningsmotor. En sådan utrustning provas i Darmstadt.

Staffan Anger

Moderat kritik
mot statens fordonsbolag

Staffan Anger, moderat ledamot i näringsutskottet, menar att utskottet fördes bakom ljuset av regeringen när ledamöterna gav sitt stöd till bildandet av ett statligt riskkapitalbolag för fordonsindustrin. (10 kommentarer)

Fiat 500 med eldrift.

Västerås fick första el-Fiaten

En av de första eldrivna Fiat 500 som tillverkas av EV Adapt och Aleion visades upp i Västerås i fredags. Det är Mälareneri som köpt in bilen för att se hur elsystemet påverkas av elbilar. (40 kommentarer)

Ny laddstolpe från Västeråsföretaget Park & Charge visades upp på en villamässa i Västerås förra veckan.

Svensk-norskt samarbete
om billaddare

Sverige och Norge ska gemensamt utreda var det är lämpligast att placera laddstolpar för elbilar, hur man ska hjälpa bilisterna att hitta dem och vilken teknik som är bäst för laddning och betalning. (40 kommentarer)

Svårknäckt kod

Låset som biltjuven inte knäcker

Låskoder som är så komplicerade att biltjuven ger upp finns som prototyp. Och problemen med sådana lås är lösta. (52 kommentarer)

Statliga riskpengar till gjuteriteknik

För ett år sedan sökte Novacast i Ronneby nödlån från staten. Nu satsar det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform 40 miljoner kronor i företaget. (5 kommentarer)

Oklart om Gripen NG kvar i Brasilien-loppet

Oklart om Gripen NG
är kvar i Brasilien-loppet

Brasiliens försvarsminister Nelson Jobim tillbakavisade på torsdagen uppgifter om att Brasilien ingått avtal om att köpa det franska stridsflygplanet Rafale. Samtidigt reser Carl Bildt till Brasilien i nästa vecka. (155 kommentarer)

Saabhandlarna fixar pengarna åt Spyker

De svenska Saabhandlarna är beredda att betala de 180 miljoner kronor som holländska Spyker behöver för att kunna slutföra köpet av Saab Automobile. (6 kommentarer)

Luften ur för Volvo

AB Volvo redovisar en förlust efter räntor och avskrivning på nästan 2,9 miljarder kronor. Det är dubbelt så stor förlust som aktieanalytikerna räknat med. För konkurrenten Scania var det tvärtom tidigare i veckan. (6 kommentarer)

Klibbande plast bakom Toyotas pedalfel

Toyota USA pekar nu ut plastkomponenter i gaspedalen som den troligaste orsaken till att gasen hängt sig i ett antal bilmodeller. (17 kommentarer)

Operation Rädda Spirit är nu avblåst. Spirit måste nu själv försöka överleva den hårda marsianska vintern.

Följ Spirits dödskamp i den hårda Marsvintern

Marsfarkosten Spirit har fastnat i en sandgrop och kan inte ta sig upp. Nu måste Spirit göra allt för att klara livhanken i den hårda Marsvinter som väntar. (33 kommentarer)

Toyota Prius 2010 - tredje generationens hybridbil.

Toyota erkänner bromsproblemen

Toyota bekräftar i dag att företagets hybridbil Prius har problem med sina låsningsfria bromsar. Enligt Toyota finns problemen i de bilar av 2010-års modell som sålts innan slutet av januari. (23 kommentarer)

Haldex vinner hydraulikpriset

Leverantörsföretaget Haldex tar hem Stora hydraulik- och pneumatik för 2009. Indirekt vinner Haldex tack vare sitt smått berömda för fyrhjulsdrift. (1 kommentar)

E.T. hör oss 
inte längre

E.T. hör oss
inte längre

Dagens teknik för att sända radio och tv gör att signalerna inte når ut i rymden.
Då kan inte främmande civilisationer hitta oss. (42 kommentarer)

Konstruktören och uppfinnaren Sten Jonsson i Enskede har en patenterad konstruktion för tågväxlar som inte kan korka igen av snö och is.

Han har lösningen
på vinterns tågelände

Han har löst tekniska problem åt SJ i över 50 år. Nu, som pensionär, har han tagit fram en växelkonstruktion som löser Banverkets problem med snö och is. (121 kommentarer)

Banverket planerar ny Malmbana i Pajala

En ny malmbana från Pajala över till Finland kan stå klar 2013. (8 kommentarer)

Tesla Model S.

Tesla på väg till börsen med Model S

Elbilstillverkaren Tesla Motors i San Fransisco gör en nyemission på 100 miljoner dollar och ansöker om börsnotering. (48 kommentarer)

Scanias triumf

Buss- och lastbilstillverkaren Scania överraskade i dag finansmarknaden med en mycket bättre kvartalsrapport än väntat och Scanias aktiekurs steg som en raket.

Fouriertransform
kan hamna i KU

Hanteringen av Fouriertransform har anmälts till riksdagens konstitutionsutskott (KU). En riksdagsledamot vill veta om regeringen mörkade syftet med bolaget när det bildades. (11 kommentarer)

Plattan i botten mot filmhistorien

Plattan i botten
mot filmhistorien

Bilen är filmhistoriens mest försummade huvudrollsinnehavare. För vad vore Hollywood utan ett dovt avgasmuller från Detroit? I en ny bok berättar journalisten Sten Berglind om fyrtio filmer där fordonsindustrin har haft en avgörande betydelse för att driva handlingen framåt. (11 kommentarer)

Jävsproblem för statlig räddning

Det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform gör sin andra investering i elektronikföretaget Norstel. Men bolaget befinner sig i ekonomisk kris och det finns en risk för jäv.

F-35 Joint Strike Figheter. Kostnaderna skenar i väg och politikerna surnar till.

Gripens konkurrent fick fyrstjärnig general på fall

Förseningarna och fördyringarna för det amerikanska stridsflygplantet F-35 Joint Strike Fighter blev den amerikanske generalen David Heinz fall. (61 kommentarer)

Toyotas vd i USA ber om ursäkt

Toyotas vd i USA, Jim Lentz, ber sina kunder om ursäkt för problemen med de krånglande gaspedalerna i en video. Han gråter inte, men ser väldigt ledsen ut. (4 kommentarer)

Stopp för fler 
besök på månen

Stopp för fler
besök på månen

President Obama har stoppat planerna på att skicka fler människor till månen. I framtiden får Nasa köpa biljetter på privata raketer när de ska skicka astronauter ut i rymden. (35 kommentarer)

Taggar

Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman. Klicka så får du se:

Alla taggar
Annons
Annons

Jobb 99 st

Annons
Information från företag

Ny Teknik Klipp

Tongoys - leksaken vuxna önskar fanns när de var små

Visa alla

Vill du synas med dina klipp här?
Kontakta Jens Ander 0736-257680 eller jens@clipsource.se


Teknik & IT

Ny Teknik i samarbete med Hi Media
Annons