Fordon

E-handel sätter press på el-lastbil

Mercedes Urban eTruck. Foto: Daimler

Hanteringen av varor på upp till 30 kg som beställs med näthandel väntas öka kraftigt. Eldrivna paketbilar ska minska miljöpåverkan när paketen distribueras i storstäderna.

Publicerad

Mercedes har nyligen visat upp sin eldrivna Urban eTruck, som med tre litiumjonbatterier på totalt 212 kWh ger en räckvidd på 200 km mellan laddningarna. Motorerna på sammanlagt 250 kW ger en dragkraft vid hjulen på 11000 Nm. Bilen har hittills bara visats klädd i plastfolie. Det riktiga utseendet visar Mercedes först vid lastbilsmässan IAA i Hannover i september.

Den här typen av eldrivna lastbilar ska nu testas i ett tvåårigt program som leds av högskolan i Fulda. Man vill ta reda på de kommersiella förutsättningarna för eldrivna distributionsbilar som levererar paket med möbler och elektronik på upp till 30 kg, alltså den sortens paket som ofta beställs via näthandel.

Eldrivna lastbilar kan framöver stå fördistributionen i växande storstadsområden, där näthandeln växer snabbt. Vid högskolan i Fulda beräknar man att CO2-utsläppen kan minska med 25 procent jämfört med en dieseldriven distributionsbil i samma storleksklass. Dessutom elimineras helt kväveoxider och sotpartiklar. Ytterligare en miljöfördel är mindre buller från eldrivna lastbilar.

I projektet ingår även att bedöma andrahandsvärdet av litiumjonbatterier som inte längre lämpar sig för fordonsdrift, men som kan användas för energilagring i andra sammanhang.

Bara i den tyska delstaten Hessen, där Fulda ligger, finns tre tusen distributionsbilar i storleksklassen upp till 18 ton. Om åkerierna ersätter 5 – 20 procent av bilarna med elfordon kan godstrafiken minska CO2-utsläppen med 0,1 – 0,5 procent, uppskattar Fuldaforskarna.