Fordon

Här är Mercedes eldrivna lastbil

Batterier på 212 kWh ska ge Mercedes Urban eTruck en räckvidd på 200 km. Foto: Mercedes-Benz

Nu ger sig världens största lastbilstillverkare Mercedes in i leken med batteridrivna tunga lastbilar. Den första ska finnas på marknaden 2020.

Publicerad

Mercedes Urban eTruck, som den batteridrivna lastbilen kallas, har en totalvikt på 26 ton. Grunden är en treaxlad tung distributionslastbil, där den konventionella drivlinan ersatts med en elektrisk bakaxel som har elmotorer i direkt anslutning till hjulnaven, en teknik som kommer från Mercedes hybridbuss Citaro. Tre litiumjonbatterier på totalt 212 kWh ger en räckvidd på upp till 200 km, och har man tillgång till en 100 kW laddstation med CCS typ 2-koppling kan man ladda fullt på två timmar. Batterier, elmotorer och andra komponenter väger totalt ca 1,7 ton mer än motsvarande delar på en dieseldriven lastbil, skriver företaget i ett pressmeddelande.

- Vi tror att det finns ett behov för en batteridriven tung lastbil för byggtrafik och distribution i stadsområden. Vi ska visa den på lastbilsmässan i Hannover i september, det blir ett test på intresset, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige.

BMW är ett företag som testat att köra batteridriven tung lastbil i ett år nu. I juli 2015 började man köra komponenter mellan godscentralen och företagets fabrik i München. Lastbilen är inte en BMW, utan en 40 tons ombyggd eltruck från det holländska företaget Terberg.

- Det var vad som gick att få tag på. Vi ville börja testa tekniken men ingen av de stora tillverkarna hade något fordon då. Problemet med Terberg var att de aldrig hade byggt ett fordon för normal stadstrafik, utan bara för inhägnade områden. Men det gick att lösa, säger Kai Zoebelein, pressansvarig för hållbarhetsfrågor på BMW.

Försöket har gått bra på det sättet att räckvidd (100 km), laddningstider (3-4 timmar) och körbarhet har fungerat som väntat. Ändå har BMW valt att avvakta innan man beställer fler liknande bilar.

- Vi vill gärna göra mer omfattande försök. Avståndet mellan fabriken och godsterminalen i München är bara tre kilometer, vi vill gärna testa längre sträckor vid någon av våra andra fabriker och se hur batterierna klarar drift och laddning efter längre tid. Kostnaden är också en faktor, det här fordonet är förhållandevis mycket dyrare än en vanlig lastbil. Det är väldigt intressant för oss att stora lastbilstillverkare börjat bygga batteribilar, säger Kai Zoebelein.

Tesla kan knappas anses vara en stor lastbilstillverkare. Ändå ingår en batteridriven tung lastbil i Elon Musks planer för nästa år:

- Utöver personbilar finns det behov av två andra typer av elektriska fordon: tunga lastbilar och stadsbussar. Båda är i tidiga stadier av utveckling på Tesla och bör vara klara att visa upp nästa år. Vi tror att Teslas tunga lastbilar kommer att leverera en betydande minskning av kostnaderna för godstransporter, öka säkerheten och vara riktigt kul att använda, skriver Elon Musk med sedvanlig blygsamhet i sin Master Plan, Part Deux som Tesla offentliggjorde i slutet av juli.