Drönarrace – snabbare än Formel 1

2017-04-21 16:02 Felix Björklund  

Bättre acceleration än i F1 – och krascher som i WRC. Drönarracing är världens nya motorsport, och intresset är enormt. ”Jag tror absolut att det här på sikt kan konkurrera med F1 och Rally”, säger Mats Millberg på Drone Sweden.

I fjol drog amerikanska Drone Racing League igång stort. Tv-kanalen ESPN sände och miljontals tittar fick uppleva drönarracing för första gången. Och satsningen på en egen racing-serie har fallit väl ut – intresset är otroligt stort.

Till säsong två av DRL har man tagit fram en ny sorts drönare kallad ”Racer 3”. Om man tittar på prestandan så går det inte att bli annat än imponerad. Accelerationen 0-130 km/h är en resa avklarad på under en sekund – som jämförelse tar det en F1-bil runt två sekunder att komma upp i 100 km/h.

– Det säger sig självt. Stor lyftkraft per motor och liten vikt ger en jäkla acceleration. Men vi brukar faktiskt inte tänka så mycket på acceleration, man drar väldigt sällan på max, säger Mats Millberg, en av grundarna till Drone Sweden och aktiv racingpilot.

Det är lätt att fastna vid prestandasiffrorna, men enligt Mats är det inte bara hastighet och acceleration som gör drönarracing till en kul sport.

– Tjusningen är inte enbart att det går snabbt. Jag tycker att det häftiga är att det här är så nära man kan komma känslan av att flyga. För de som inte vet: drönarracing är så kallad fpv-racing (first person view – förstapersonsperspektiv). En sorts ”vr-glasögon” placerar föraren i drönaren lite som man skulle sitta i en Formel 1-bil. Och trots att man inte fysiskt sitter i maskinen är det väldigt mycket racingkänsla och adrenalin.

Jättecirkusen DRL blev en succé i fjol och i år har man rott hem stora sponsoravtal. Serien ska sändas i 75 länder, men än så länge har man inte officiellt presenterat sina lokala partners.

Läs mer: Se laservapnet skjuta ned drönaren

Även i Sverige startades det  ”officiella” tävlingar 2016.

– Vet inte om man kan kalla det SM, men i fjol var det den första organiserade cupen. I år är det mer seriöst och piloterna måste exempelvis ha Svenska modellflygarförbundets tävlingslicens.

Mats är övertygad om att sporten kommer växa och att den på sikt kommer kunna konkurrera med etablerade storsporter.

– Det här har potential och är väldigt spektakulär och publikvänligt. Det är många på drönare på banan, jakter och krascher. Man får verkligen en känsla av framtiden, lite svävarracing.

Som publik kan man ”följa med” i vilken drönare man vill. Upplevelsen liknar en mix av e-sport och ”riktig” sport, som ett tv-spel ute i verkligheten.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Fakta Racer 3 – drönarna som ska användas i DRL

Totalvikt med batteri – 1kg

Motorer:  4st Tornado T2 2206 1800kv

Fartreglage: 4st RG20+

Propellrar: HQ 6x4.5x3 Durable Props

Styrkort: Motolabs Cyclone FC w/ BF3.0.1

Distributionskort: Custom PDB

Ram: Custom Racer3 Monoplate Frame

Kåpa: Custom Racer3 PC Canopy

Videsändare: TS5823 vTx

Radiomottagare: Crossfire Rx

Kamera som används för FPV, dvs den piloterna ser igenom: HS1177 w/ GoPro 2.5mm Lens

Kamera för inspelning av HD-material: GoPro Hero Session 4 HD Cam

Aktuella tävlingar 2017

Drone Racing League (USA): Säsong 2 startar 20 juni, 6 deltävlingar, som ska tv-sändas i 75 länder

Swedish Drone Cup (Sverige): Säsong 2 startar 22 april, 10 deltävlingar

FAI Drone Racing World Cup (Internationellt): Startar 24 april, 16 deltävlingar – i Södertälje (Sweden World Cup) 21-23 juli.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS