Fordon
Dramatiskt motbud i bilindustrin
Bildelsleverantören Schaeffler. som försöker köpa tre gånger så stora kollegan Continental, kan plötsligt få se sig självt uppköpt.
Uppköpsförsöket inleddes i höstas, men har kommit av sig sedan krisen i bilindustrin försvagat Schaefflers chanser att genomföra köpet. De båda företagen har nu en sammanlagd skuldbörda på 23 miljarder euro, upp mot 250 miljarder kronor.
Företagsrådgivaren Roland Berger föreslår i stället att Continental köper upp Schaeffler, ett förslag som bemöts positivt av såväl den bank som står för den största utlåningen, Commerzband, liksom bland politiker i de tyska delstater där de båda företagen har produktion.
Med en sådan lösning skulle det familjeägda Schaeffler, som bland äger kullagertillverkarna INA och FAG Kugelfischer, komma att överföras till det börsnoterade Continental.
Sammanslaget tävlar Continental - Schaeffler med likaledes tyska Bosch och japanska Denso om tätplatsen som världens största underleverantör till bilindustrin.