Fordon
"Draken - oöverträffat vacker"
"Den är så ren, så full av kraft. Den ser modern ut även idag och den rena deltavingen är skön konst." När Ny Tekniks läsare får välja råder det ingen tvekan om vilket som är Saabs vackraste plan: Draken står som ohotad segrare.
Nästan 6 000 läsare hade på måndagen deltagit i omröstningen och så här fördelade sig rösterna:
1. 35 Draken, fick 39 procent av rösterna
2. 39 Gripen 21 procent av rösterna
3. 37 Viggen 13 procent av rösterna
4. 32 Lansen 12 procent av rösterna
5. 29 Tunnan 11 procent av rösterna
6. Saab 105-SK60 4 procent av rösterna
Läsaren Nils är en av dem som kommenterat sin favorit: Draken. Symbol för när Sveriges var som bäst. Micke håller med: Draken är den vackraste maskinen av sin generation - och i min mening fortfarande oöverträffad. Och Petter fyller på: Form, funktion med en brutal motorkraft.
Och läsarna får medhåll av Ny Tekniks chefredaktör Lars Nilssonsom bloggar omsitt möte med pappan till Draken, Erik Bratt.
Läsaren Lasse påpekade ytterligare förtjänster hos Draken: När det gäller ljudupplevelser i kombination med form är Draken oslagbart, när det gäller förfinad teknik i form av nytänk vinner Gripen solklart! Men att höra ett Drakenplan dra på full trottle utlöser obeskrivlig ståpäls!
Men utsidan är inte allt: ”Vacker för visso. Men med sina 5000 kp är den inte lika hårig som Viggens 12750 kp i JA-version. Världens starkaste enmotoriga flygplan på sin tid.” skriver signaturen Flygmecken.
Signaturen LPI svarar en läsare som kommenterar Drakens snabbhet: Är det istället inte så att Draken är såå mycket snabbare än vad den ser ut. Att man aldrig har lyckats toppa J35 utan bränslet har tagit slut innan man har slutat accelerera?
På andraplats kom Jas Gripen. Andreas skriver om sin favorit: Fins det någon mer brutalare jakt plan på jorden?
Andra slog ett slag för modeller på jumboplats i omröstningen, signaturen firmabok.com skriver: Om man sett Tunnan live och när den flyger så ser man att det är mer än ett flygplan, det är ett konstverk.
Läs fler läsarkommentarer om Saabplanen genom att rulla ner i artikeln här