Fordon

Det våras för Formula Student

Stor show i Lund när Luracings nya LUR4 med Erik Osvaldsson vid ratten avtäcktes. Foto: Lucas Arnsby
Stor show i Lund när Luracings nya LUR4 med Erik Osvaldsson vid ratten avtäcktes. Foto: Lucas Arnsby
Luracing 4 ska tävla i hybridklassen på Silverstonebanan i England i sommar. Foto: Lucas Arnsby
Luracing 4 ska tävla i hybridklassen på Silverstonebanan i England i sommar. Foto: Lucas Arnsby
Luracing 4-teamet blev först av Formula Student-teamen att visa upp årets bil. Foto: Lucas Arnsby
Luracing 4-teamet blev först av Formula Student-teamen att visa upp årets bil. Foto: Lucas Arnsby
Chalmers nya Formula Student-bil som den ser ut i datorn. Den har ännu inte visats upp för världen.
Chalmers nya Formula Student-bil som den ser ut i datorn. Den har ännu inte visats upp för världen.
KTH Racings R5:a från 2008 ska konverteras till elbil till de första elbilstävlingarna i Tyskland i sommar. Foto: Kimmo Hirvonen
KTH Racings R5:a från 2008 ska konverteras till elbil till de första elbilstävlingarna i Tyskland i sommar. Foto: Kimmo Hirvonen
KTH:s R5 målades grön redan från början, vilket passar bra när den nu ska byggas om till elbil. Foto: Klaus Bergmann
KTH:s R5 målades grön redan från början, vilket passar bra när den nu ska byggas om till elbil. Foto: Klaus Bergmann
Clear River Racings bil från förra året. Den nya gjorde bänkprover på måndagen och är i stort sett klar - utom karossen.
Clear River Racings bil från förra året. Den nya gjorde bänkprover på måndagen och är i stort sett klar - utom karossen.

I går kväll avtäcktes lundateknogernas nya Formula Student-racer och på torsdag ska den visas upp på Göteborg Motorshow tillsammans med bilar från Chalmers, KTH och Karlstad.

Publicerad

Det är Swedish Motorsport Industry som vill trygga återväxten inom svensk bilindustri och motorsport genom att lyfta fram Formula Student-aktiviteterna på de tekniska högskolorna och universiteten.

Till Göteborg Motorshow, som börjar på torsdag och håller på till söndag, har man bjudit in årets Formula Student-team från Göteborg, Karlstad, Lund och Stockholm till ett speciellt teknikforum med höjdare från motorsporten och bilindustrin.

Formula Student är ett utbildningsprogram och en tävling mellan universitet från hela världen.

Det går ut på att under ett läsår konstruera, bygga och testa en liten Formel-bil och sedan tävla mot andra universitet under sommaren.

Den klassiska Formula Studentbanan är Silverstone i England men tävlingar sker också i Tyskland och Italien.

Nyhet: Elbilstävling i Tyskland
Den tyska Formula Student-organisationen arrangerar i år en ren elbilstävling där KTH Racing Team från Stockholm ställer upp med en elkonverterad R5:a, det vill säga den bil som man tävlade med för två år sedan men ombyggd för eldrift.

- Eftersom det i år är premiär för rena elbilar i Formula Student så har vi tillåtelse att använda en gammal bil. Annars är reglerna att det måste vara en ny bil varje år. Och nästa år satsar vi enbart på elbilstävlningar med en helt ny elbil, säger projektledaren Peter Ahlström till Ny Teknik.

KTH Racing Team bygger också en helt ny bil med förbränningsmotor, den sjunde i ordningen; KTH R7, men nästa år blir det bara elbil för KTH, enligt Peter Ahlström.

Hoppas på Göteborg City Race
De svenska Formula Student-teamen ska nu börja visa upp sig mera tillsammans. Tidigare har det varit något organiserat samarbete mellan teamen.

- Vi har insett att vi måste börja samarbeta för att lyfta fram Formula Student i Sverige. Det är mycket större i både England och Tyskland och vi vill ha motsvarande inflytande i Sverige, säger Jonas Masterdalshei, projektledare för Clear River Racing-teamet 2010.

Förutom det gemensamma teknikforumet på Göteborg Motor Show talas det om att Formula Student-bilarna ska få uppträda som pausunderhållning under Göteborg City Race i sommar.

Förra året visade studentbilarna upp sig under Kanoloppet på Gelleråsbanan i Karlskoga.

Luracings nya LUR 4

MOTORER

Parallellhybrid i drivlina, förbränningsmotor och elmotor.

Den datorstyrda förbränningsmotorn är en 250cc Hondamotor på 15kW (20hk) med 12,9mm insug.

Elmotorn är en trefas asynkronmotor på 18kW (27hk), 30kW under kortare intervall. En frekvensomriktare tillåter full kontroll på elmotorns varvtal och vridmoment.

Vridmoment: upp till 200Nm, topphastighet: ca 120km/h, acceleration: < 5s

BATTERIER

Litium järnfosfat celler tillhandahåller samma prestanda vid en tredjedel av vikten jämfört med blysyrabatterier.

Total batterivikt: 45kg

Antal celler: 28 stycken

Systemspänning: 90V

Nominell ström: 200A

Integrerat batteriövervakningssystem som övervakar temperatur och cellspänning hos varje enskild cell.