Fordon

Deras teknik ska förändra hur vi laddar våra elbilar

Kinesiska Nio hävdar att deras första batteribytarstation i Shenzhen gör jobbet på tre minuter. Foto: Ample
Amples hemsida har ingen information om deras produkt, utöver texten ”elbilar för alla”. Foto: Nio

Ample kan vara på väg att revolutionera hur vi laddar elbilar. Men de vill inte avslöja mer än att deras lösning kombinerar autonoma robotar och smart batteriteknik. Nu investerar Shell 280 miljoner kr i företaget.

Publicerad

Bland oljebolagen går Shell i bräschen när det gäller övergången till att erbjuda laddning för elfordon. Förra året blev man partner till det nya europeiska laddnätverket Ionity – och med köpet av NewMotion har Shell fått tillgång 30 000 laddpunkter kopplade till 80 000 elbilsägare.

Nu meddelar underbolaget Shell Ventures att man investerar 280 miljoner kronor i Ample, för en serie A-lansering av deras nya laddningsteknik.

Under de kommande månaderna ska systemet installeras på ett antal platser, men det San Francisco-baserade uppstartsföretaget har ännu inte avslöjat exakt vad tekniken består av. För Business Wire berättar Amples vd Khaled Hassounah att det rör sig om en skalbar plattform.

Ska använda ”autonoma robotar” för att leverera laddade batterier

”Ample har uppfunnit en prisvärd, snabbinstallerad och väldigt tillgänglig plattform som levererar full laddning till vilken elbil som helst på minuter. Den utgör ett alternativ till traditionell laddning. Ample använder autonoma robotar och smart batteriteknik för att göra bruket av elbilar praktiskt för alla, oavsett vilka körbehov eller ekonomiska resurser man har – eller var man befinner sig geografiskt”, skriver Business Wire.

Bland de partners som ska hjälpa Ample med att sjösätta systemet finns Moore Strategic Ventures. De konstaterar att tekniken kan innebära ett stort genombrott.

– Vi har tittat djupt in i elektrifieringens ekosystem. Vi tror att Amples patenterade lösning baserad på robot- och batteriteknik kan bidra till att lösa ett av de främsta hindren för en storskalig övergång till elfordon, säger James McIntyre på Moore Strategic Ventures till Business Wire.

Flera företag tror på batteribyte med robot

Nu förutsätter många att Amples lösning handlar om en batteribytarrobot. Flera elbilsaktörer har fingrat på teknikområdet. Ett exempel är svenska Powerswap, som Ny Teknik har skrivit om flera gånger.

Ett exempel är Better Place, som installerade batterirobotar på mackar i Israel. Trots massiva investeringar gick uppstartsföretaget i graven 2013.

Förra året tog Tesla patent på en robothiss som lyfter upp bilen och byter till ett fulladdat batteri. Elon Musk har lagt idén i malpåse, men fler än Ample tror på konceptet.

Under våren öppnade kinesiska ”Nio” sin första batteribytarstation i Shenzhen. Där ska ett batteri kunna bytas på tre minuter, och företaget räknar med att ha byggt 1 100 stationer på hemmamarknaden till och med 2020.