Robot byter bilbatteri – redan nästa år

2017-11-01 13:15  

Täbyföretaget Powerswap går vidare med sina planer batteribytessystem för elbilar. Redan nästa år räknar företaget med att en robot ska finnas på plats i Stockholm.

Ny Teknik berättade tidigare i höstas om Powerswaps planer på maskiner som byter batterier i elbilar. Tanken är att bilföraren ska slippa vänta en halvtimme på att batteriet ska bli fulladdat. I stället ska en robot på tre minuter byta ut det urladdade batteriet mot ett fulladdat.

Nu har Energimyndigheten nyligen beslutat att stötta företaget med 50 000 kronor. Pengarna ska gå till att utforma en EU-ansökan om drygt tio miljoner kronor för att ta fram en affärsplan.

De tio miljonerna ska, om de beviljas, gå till att bekosta pilotinstallationer av Powerswaps system. I första hand ska det bli en robot i Stockholm som byter batterier på Taxi Stockholms elbilar.

Samtidigt har Powerswap dragit igång en crowdfunding-kampanj för att få in mer pengar.

- Min förhoppning är att vi ska få ut en pilotinstallation i Stockholm och en i Peking under 2018. Även om vi får in mer pengar hinner vi nog inte få ut mer än två nästa år, säger Sten Corfitsen, vd och grundare i Powerswap.

Han anser att förståelsen för att batteribytessystem behövs är större i Kina än i Sverige.

- Där förstår många att det inte kommer att gå att snabbladda miljontals elbilar. Det blir för mycket stress på elnätet, säger han.

Det finns redan några exempel på batteribytessystem i Kina och Indien. Även Tesla verkar arbeta för automatiska batteribyten eftersom företaget nyligen sökte patent på ett system där bilen hissas upp så att det går att komma åt batteriet underifrån.

Sten Corfitsen menar att fördelen med Powerswaps teknik framför allt är att den är förhållandevis billig och inte särskilt utrymmeskrävande. I stället för att bygga en stor station bygger Powerswap bara en maskin som kan installeras på en bensinstation.

Genom att byta batteriet i stället för att snabbladda det bedömer Sten Corfitsen att batterierna kommer att få längre livslängd. Men hur mycket har företaget inte beräknat.

- Vi är inte batteriexperter, men vi vet att det blir stora ansträngningar på batteriet om man försöker snabba upp laddningen. Då blir det större belastning på kemikalierna, säger han.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt