Fordon

Deras teknik hindrar elcyklar från att välta

Foto: TU Delft
Foto: TU Delft

Delfts tekniska universitet har utvecklat systemet som ska göra det omöjligt att köra omkull. Steer Assist består av en elmotor i styret vars algoritmer justerar elcykelns styrning.

Publicerad

Enligt Nederländernas institut för trafiksäkerhet är antalet dödliga trafikolyckor på nedgång i landet. Samtidigt konstaterar Swov (Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) att cykelolyckorna ökade med cirka 30 procent mellan åren 2000-2010. 

Bakom statistiken döljer sig seniorerna. Årligen skadas i landet 4 280 cyklister som är 55 år eller äldre i allvarliga olyckor – och 120 personer i åldersgruppen avlider som följd. Enligt Swov ligger samhällets kostnader för en allvarlig olycka på 281 000 euro.

Elcyklarna har bidragit till den negativa statistiken – inte minst på grund av sin högre vikt. För att hitta en lösning på problemet har Delfts tekniska universitet gått samman med cykeltillverkaren Gazelle och har utvecklat en elcykel med Steer Assist. Systemet bygger på en smart motor som sitter i styret, och i hastigheter över fyra kilometer i timmen justeras styrningen så att cykeln inte kan köra omkull.

Sensorer känner av när cykeln är på väg att välta

Delft har lagt 15 år på att studera varför cyklar välter, och redan 2011 presenterade universitetet en matematisk modell med 25 fysiska parametrar som sammantaget kan förutse en cykels stabilitet vid olika hastigheter. Forskningen har varit avgörande för att ta fram den nya lösningen.

– Rent tekniskt är det ganska enkelt. Du behöver en sensor som känner av när cykeln är på väg att välta, en motor som kan justera styrningen och en processor för att kontrollera motorn. Det svåraste är att hitta de rätta algoritmerna för processorn och det var där som vår forskning kring cyklars stabilitet visade sig vara enormt viktig, säger Arend Schwab vid TU Delft på universitetets hemsida.

Det kommer att dröja att antal år innan en färdig produkt kan finnas på marknaden. Inledande försök med prototypen har visat att en del av testförarna upplever att hjälpmedlet gör elcykeln lättare att balansera.

Nu ska forskarna titta närmare på vilken typ av stöd det är som cyklisters vill ha, och utvärdera säkerhetsaspekterna kring tekniken. Både Delft och Gazelle tror att liknande system kan bli standard i framtiden, och bidra till att äldre personer kan fortsätta cykla.

Film från Delfts tekniska universitet: