Danska elcykelsuccén om hatkärleken till finansiärerna

Genom skicklig marknadsföring blev danska Mate Bike en av de mest lyckade gräsrotskampanjerna någonsin. Men efter succén väntade en ocean av utmaningar.

Johan Kristensson

En kort promenad från Köpenhamns centralstation ligger det trendiga området Ködbyn. Här styckades tidigare kött åt stadens invånare. I dag har området tagit ett kliv upp i näringskedjan och förser invånare och turister med allt från långsamt tillagad pulled beef, öl från mikrobryggerier – och elcyklar.

Produktionen av cyklarna ligger visserligen tusentals mil bort. För i den lilla verkstaden där Mate Bike håller till finns knappast kapacitet att tillverka de över 10 000 fordon som ska vara levererade om ett halvår. Bland ett gäng kartonger, en verktygstavla och en pelarborrmaskin står ett 30-tal prototypcyklar uppradade.

Inne i kontorsdelen sitter ett tiotal personer framför varsin dator. Kontoret är fyllt av miniatyrhus i trä och cellplast. Mate Bikes grundare, syskonen Julie Kronstrøm Carton och Christian Adel Michael, påpekar att här tidigare mycket riktigt satt en arkitektfirma.

Grundare och syskon. Julie Kronstrøm Carton och Christian Adel Michael leder crowdfunding-sucén Mate Bike. Här med den senaste elcykeln: Mate Bike X. Foto: Johan Kristensson

Sammantaget finns det inte mycket som skvallrar om att lokalens nuvarande innehavare har genomfört de mest lyckade insamlingarna någonsin på crowdfunding-plattformen Indiegogo, som tillsammans med Kickstarter är världens största. Målet var att erbjuda billiga och coola elcyklar, vilket syskonen vid tillfället tyckte saknades. Att växa så snabbt har dock inte enbart positiva sidor, vilket de snart fick erfara.

”Ville påverka samhället”

Den första kampanjen pågick under 2016 och drog in drygt 60 miljoner kronor. Då handlade det om en liten hopfällbar och eldriven cykel, tänk campingcykel. Priset var 799 dollar men 200 dollar i frakt plus moms och tull tillkom.

Julie Kronstrøm Carton har en bakgrund som framtidsforskare på Copenhagen Institute for Future Studies men även som stadsplanerare. Christian hade redan innan Mate sysslat med entreprenörskap. Julie Kronstrøm Carton förklarar sitt engagemang i Mate Bike med att hon ville göra något annat än att sälja sin arbetskraft.

– Jag ville göra något som fick påverkan på samhället och inspirera människor att börja cykla i stället för att ta bilen, säger hon.

Christan Adel Michael påpekar att de båda innan Mate Bike ville ha varsin elcykel men att de som fanns tillgängliga då var dyra och inte särskilt coola.

– Vi tänkte att här fanns ett hål i marknaden. Och om vi ville ha varsin cykel så hade nog andra ett behov också, säger han.

Kampanjen var förstås en succé. De 60 miljonerna var 42 gånger mer än det uppsatta målet. Men sedan följde en utmanande period. Prototypen behövde förberedas för massproduktion i den kinesiska fabriken i Det dröjde innan produktionen kom igång. De som betalat in pengar, så kallade "backare" (engelska: backers) började undra om det skulle bli någon cykel.

På Mate Bikes Facebook-sida såg det till exempel ut så här i mars i år:

"Have been waiting for some time from the makers of Mate to tell me when they will be sending me the two bikes I purchased during the indiegogo campaign. They were supposed to be delivered in January. Have sent multiple emails and no response so far. I feel like I've been scammed.”

Och så här:

"Can someone at MATE, please respond to my emails. We have been waiting since September 2016 for our bikes and paid over $1599 USD for them. Now they are saying I have an unpaid invoice for VAT. I have severe reservations about giving this company that has been nothing but dishonest since day one another cent. Broken promises and when emails are sent asking for proof of where our bikes are all I get is silence for weeks on end."

Men också så här, med bilder från backare som hade fått sina cyklar:

"Finally our 2 MATEs arrived here at Hohenwerfen Castle, Austria ;-)"

En annan frustrerad backare var Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores, som beställde sin cykel i maj i fjol och fick vänta till mars innan han fick den levererad. Han berättade om sin frustration i en text som publicerades av Ny Teknik.

Att gräsrotsfinansierade produkter tar längre tid än beräknat att få färdiga är inget ovanligt. Finansieringsformen drar också till sig lurendrejare som helt enkelt tackar för pengarna och drar iväg, vilket så klart ökar backarnas vaksamhet.

– Vi var bara två personer i början och vi växte snabbt. Det var en stor utmaning. Vi har fått lite kritik. Men vi har aldrig lanserat oss som något annat än en startup. Vi lärde oss efter hand och många blev till slut nöjda med produkten, säger Julie Kronstrøm Carton.

– När man kommer upp i miljontals dollar blir allt mer komplicerat. Även om du är en startup måste du bete dig som ett storföretag. Det är inte helt lätt, säger Christian Adel Michael.

Christian Adel Michael och Julie Kronstrøm Carton. Foto: Johan Kristensson

Borde ni ha fryst kampanjen och inriktat er på en mindre produktionsserie?

– Att döda kassaflödet är att döda affären. Vi hade löner att betala. Om vi dödar försäljningen hade vi förlorat pengar som vi behövde för att utveckla företaget, säger Christian Adel Michael.

Som så många gånger tidigare under samtalet tar den ena av dem vid där den andra knappt hunnit avsluta:

– Det hade varit det sämsta beslutet, säger Julie Kronstrøm Carton.

Nyckeln till att hantera situationen är i stället kommunikation, enligt de båda syskonen. Men inte heller det är helt lätt område att bemästra som uppstartsbolag.

– Tyvärr är det svårt att säga något när det finns en massa oklarheter. En del tycker då att det verkar som att vi försöker dölja något. Många av våra backare hade dessutom inte gräsrotsfinansierat något tidigare och trodde att det var som att ställa sig på kö till en produkt på Amazon. Men det finns många saker att ta hänsyn till i produktionen, säger Christan Adel Michael.

”Komplicerat att skicka små reservdelar”

Julie Kronstrøm Carton berättar hur de var tvungna att bygga en databas för att hantera ordrar, se till att diverse kravställningar uppfylls, skicka fakturor och så vidare.

– Det är så många små detaljer som måste falla på plats. Vi har sålt cyklar till fler än 50 länder som alla har olika regelverk. I bland har vi försökt att vara mer transparenta i vår kommunikation vilket bara har väckt ännu fler frågor. Vi prioriterar kommunikation men måste samtidigt sätta leveranser av produkten först, säger hon.

Mate Bike X. Foto: Johan Kristensson

Lite senare under intervjun beskriver hon förhållandet till gräsrotsfinansiering och backarna som präglat av "hatkärlek":

– Det är väldigt roligt att bygga upp nätverket. Vi läser vad folk skriver och tar intryck av det. Men backare känner också att de kan kräva saker av en på ett helt annat sätt än om de köper något från en nätbutik, säger hon.

Över 8 000 exemplar av den hopfällbara "campingcykeln" har hittills levererats. Frågan är om Mate Bike är beredda på det behov av service som lär följa av att en ny produkt tas i trafik världen över.

– Vi kan hela affären, från att starta företaget till att skicka pengar världen runt. Vi försöker göra många olika saker och just nu söker vi personer som kan ta det till ett etablerat företags nivå, säger Julie Kronstrøm Carton.

– Det är komplicerat att skicka små reservdelar. En kille håller just nu på att bygga upp ett system för det. Vi bygger om hela vår kundservice enligt gör-det-själv-principen. Alla elektriska komponenter är exempelvis plug and play, säger Christan Adel Michael.

Mate Bike har hittat en global kundkrets

Efter den första succén beslutade grundarna sig för att lansera ytterligare en kampanj. Denna gång var det en betydligt större cykel med tjocka däck vilka gör det möjligt att ta sig fram även i terräng. Trots att denna elcykel är betydligt större är den precis som föregångaren hopfällbar.

Kampanjen drog igång i somras och avslutades i slutet av september. Resultatet blev ofattbara 120 miljoner kronor, 251 gånger mer än målet med insamlingen.

Elyckeln ska tillverkas i tre flera olika varianter med 250 eller 750 watts motor på 48 volt. Spänningsnivån är högre än de flesta andra elcyklar. Värt att notera är att 750 wattsvarianten inte hade klassats som elcykel i Europa, då gränsen går vid 250 watt. Den klenaste varianten får ett batteri på 528 Wh (11 amperetimmar) vilket ger 55 kilometers räckvidd.

Ny Teknik tog en provtur runt Ködbyn med den starkare varianten som också har ett större batteri på 14 amperetimmar (672 Wh, 80 km räckvidd). Fordonet är tänkt för den amerikanska marknaden och till skillnad från elcyklar som säljs i Sverige har den ett "gaspådrag" vilket gör att man inte behöver trampa för att elmotorn ska assistera. De stora hjulen ger rejält rullmotstånd och mjuk styrning.

Skivbromsar, bakhjulsmotor och 8 växlar från Shimano. Foto: Johan Kristensson

Den har fjädring både fram och bak, liksom skivbromsar. 8 växlar från Shimano. Ramen tycks rejält tilltagen och är alltså vikbar. Inte heller hopvikt blir den särskilt lockande att bära omkring på, men bättre än utfälld i alla fall.

Någonstans mellan 10 000 och 11 000 exemplar av Mate X, som den nya elcykeln kallas, ska ha levererats om ett halvår. Priset för 250 wattsmodellen var under kampanjen 799 dollar plus frakt och andra avgifter.

Mate Bike har uppenbarligen hittat en global kundkrets och betalningsvilja. På frågan om de ska fortsätta bygga på sitt företag svarar Christian Adel Michael att han är rastlös, inte någon vidare ledare och att de behöver hitta folk som kan hjälpa dem.

– Vi är passionerade men behöver hjälp med att bygga företaget vidare. Det är därför vi pratar med folk..., säger han men blir hyssjad av sin storasyster innan han hinner avsluta meningen.

Julie Kronstrøm Carton börjar i stället prata om sin kärlek till cykling.

Vad gör ni om tre år?

– Det är väldigt osäkert. Men inom två år hoppas jag att vi kan gå från 10 000 cyklar om året till 50 000. Och sen förhoppningsvis 100 000

– Vi vill vara ett Tesla för elcyklar, säger Julie Kronstrøm Carton.

Fakta: Gräsrotsfinansiering

Crowdfunding-finansiering, eller gräsrotsfinansiering på svenska, har blivit populär tack vare plattformar som Indiegogo, Kickstarter och Fundedbyme.

Det används främst som en metod att finansiera en idé genom att söka förskottsbetalning från blivande konsumenter, så kallade backare.

Idén kan vara en produkt, turné, bokprojekt eller i princip vad som helst.

Exempel på svenska kampanjer som har dragit in mycket pengar är de trådlösa hörlurarna Pugz (1,4 miljoner dollar, Kickstarter 2015), de trådlösa hörlurarna Earin (1 miljon GBP, Kickstarter 2014), en knapp som via blåtand utför kommandon på telefonen (1 miljon dollar, Indiegogo, 2015)

Källa: Wikipedia, emanuelkarlsten.se,

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer