Danska elcykelsuccén om hatkärleken till finansiärerna

Genom skicklig marknadsföring blev danska Mate Bike en av de mest lyckade gräsrotskampanjerna någonsin. Men efter succén väntade en ocean av utmaningar.

Publicerad

En kort promenad från Köpenhamns centralstation ligger det trendiga området Ködbyn. Här styckades tidigare kött åt stadens invånare. I dag har området tagit ett kliv upp i näringskedjan och förser invånare och turister med allt från långsamt tillagad pulled beef, öl från mikrobryggerier – och elcyklar.

Produktionen av cyklarna ligger visserligen tusentals mil bort. För i den lilla verkstaden där Mate Bike håller till finns knappast kapacitet att tillverka de över 10 000 fordon som ska vara levererade om ett halvår. Bland ett gäng kartonger, en verktygstavla och en pelarborrmaskin står ett 30-tal prototypcyklar uppradade.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här