Deras navmotor levererar högst prestanda i världen

2019-05-13 11:00  

Elaphes navmotor fick testbilen att klara 0–100 på 3,5 sekunder – ett världsrekord. Lösningen ryms i en 19-tums fälg, och kan ge billigare elbilar med en ny design.

Europabaserade Elaphe Propulsion Technologies grundades 2003, och i dag utvecklar de vad som ska vara den ultimata plattformen för framtidens elfordon. Under mässan Electric and Hybrid Vehicle Technology Expo i tyska Stuttgart meddelade bolaget att man nu kommer inleda en småskalig tillverkning av världens mest effektiva navmotor.

L1500 kan leverera mer än 110 kW, motsvarande 147 hk – men paradgrenen är vridmomentet. 1 500 Nm genereras utan växlar, vilket gör modellen till den mest vridstarka elmotorn i förhållande till sin storlek på marknaden. Den har en låg vikt och en kompakt design som ger utrymme för ett konventionellt bromssystem.

Navmotorn ryms i fälgar från 19 tum och uppåt, och installationen kräver ingen eller liten omarbetning av hjulaxeln. L1500 kan användas för fram-, bak-, eller fyrhjulsdrift.

– Vår teknik gör det möjligt för tillverkare att snabbt och kostnadseffektivt designa och producera el- eller hybridfordon, detta utan att kompromissa på fordonets existerande arkitektur eller komplicera konstruktionen. Tekniken kan också integreras sömlöst med autonom körning, leverera kördata – ger ett unikt gensvar och en ökad kontroll över fordonet, säger Gorazd Lampic, vd för Elaphe på hemsidan.

0–100 km/h på 3,5 sekunder

Bolaget kan backa upp sina påståenden med de prototyper man bland annat har testat på Audi R8, BMW:s suv X6 och Smarts lilla ForTwo. På testbanan lyckades prototypmotorerna få Audin att klara 0–100 km/h på 3,5 sekunder, vilket är ett världsrekord för navmotorer. Se klippet nedan.

Lösningen innebär att biltillverkare kan designa fordon där en större del av plattformen utnyttjas för passagerare och last. Navmotorer öppnar också för en mer effektiv bromskraftåtervinning, har potential för att ge en ökad räckvidd, och med sin enkelhet sänka tillverkningskostnaden för hela bilen.

Nu samarbetar Elaphe med större tillverkare såväl som mindre elbilsproducenter kring nya prototyper av navmotorn.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt