Fordon

Deras drivlina för elcyklar är lättast i världen

Bara motorn väger 1,4 kilo, och den levererar 23 Nm direkt på hjulet. Foto: Mahle

Mahle hävdar att deras ultralätta system för elcyklar innebär en ny milstolpe för industrin. För hela drivlinan väger endast 3,2 kilo.

Publicerad

Elcyklar är här för att stanna och elektrifieringen har bidragit stort till att allt fler cyklar allt längre. Faktum är att man i studier har sett att varannan elcykeltur ersätter bilfärd, samt att elcyklister får lika mycket motion på sina turer som ”vanliga” cyklister.

Men elcyklar är ofta klumpigare än sina icke assisterade motsvarigheter, för själva drivsystemet samt batterier ska ju gömmas någonstans. Därtill väger de en hel del, vilket innebär att stoppsträckor samt krockvåld för andra trafikanter ökar enligt NTF.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här