De tillverkar elcykeln som överraskade polisen

2018-04-06 16:50  

Linköpingsbon stoppades i nära 100 kilometer i timmen – på en elcykel. Nu kan Ny Teknik berätta om det kinesiska cykelmärket. Se listan med andra el-vidunder, för de med en tjock plånbok.

Under måndagen stoppades en fartsyndare på elcykel, och enligt polisen färdades den 40-årige mannen i nära 100 kilometer i timmen. Varken trafikpoliserna eller Trafikverket kunde då fastställa vad det var för fabrikat på cykeln – men enligt våra efterforskningar är vidundret från Linköping en Gaea High Speed.

Läs mer: Så ser den beslagtagna ”elcykeln” ut

Bakom byggsatsen står den kinesiska tillverkaren Changzhou Gaea Technology. Deras elcykel ska ha en räckvidd på 31-60 kilometer – och batteriet en laddtid på 5-7 timmar. Motorn sägs leverera 3 000 watt, men topphastigheten anges vara modesta 30-50 kilometer i timmen. Det är oklart vad fartsyndaren har gjort för att hans cykel ska nå de hisnande hastigheter som anges av polisen.

På nätet ligger prislappen för en Gaea Cycle mellan 13 000-16 455 kronor, vilket får sägas vara ganska lågt för en så pass snabb tvåhjuling. Australiensiska Stealth hävdar att de tillverkar världens snabbaste serietillverkade elcyklar – så ligger också prislappen runt 100 000 kronor. Deras modell B-52 har en har en motor som levererar 5,2 kW, och en angiven topphastighet på 80 kilometer i timmen.

Läs mer: Så fungerar trimning av elcyklar

Det finns dock en rad andra modeller som levererar samma hastighet.

1. USA-byggda High Power Cycle Revolution kan fås med en motor på upp till 6 000 watt – men då kostar den också över 110 000 kronor.

2. Kanadensiska Nyx Bike bjuder på 4 200 watt och en tämligen identisk prislapp.

3. För dig som verkligen vill imponera på cykelbanan finns ungerska M55. Som de andra klarar elcykelns motor på 2 000 watt att leverera 80 kilometer i timmen – men för nöjet får du betala över 300 000 kronor.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt