Så ser den beslagtagna ”elcykeln” ut

2018-04-05 15:35  
Det beslagtagna elfordonet. Det framgår inte vilket fabrikatet är. Foto: Andreas Schander

Polisen fick gasa upp till närmare 100 kilometer per timme innan de fick stopp på den 40-årige Linköpingsbons färd på en ”elcykel” – eller vad fordonet nu ska kallas.

Elcyklarna välkomnas av många som ett smidigt sätt att transportera sig med. Men som vanligt när ny teknik breder ut sig finns det de som vill gå ett steg längre.

En elcykel får ge assistans som mest upp till 25 kilometer per timme och ha en kontinuerlig märkeffekt på maximalt 250 watt. Det fordon som polisen beslagtog i Linköping i måndags förra veckan gick både snabbare och levererade betydligt högre effekt än så, vilket Ny Teknik rapporterat om tidigare.

Läs mer: Misstänkt för brott – körde elcykel i 100 kilometer i timmen

Enligt Linköping News, som pratat med polisen, hade fordonet två effektlägen, 1 kW respektive 4 kW. Den 40-årige föraren ska ha valt det senare för färden som gick i närmare 100 kilometer per timme.

Om det rör sig om en trimmad elcykel eller annat fordonsslag vet ännu inte polisen. Förundersökningsledare Björn Goding säger att han ”aldrig har varit med om något liknande”.

Trafikverket ska också ha visat intresse för fordonet.

– De funderar också på hur de ska bemöta detta om fler sådana elcyklar kommer ut på vägarna, säger Björn Goding till Linköping News.

Fabrikatet är inte känt och det är därför svårt att veta hur fordonet specificerats vid försäljning. Fanns de båda effektlägena med vid försäljning passar det inte till exempel in på Transportstyrelsens definition av en elcykel.

Moped klass II

Från och med 1 januari 2016 tilläts en ny typ av moped klass II, som ska ha trampor och hjälpmotor med en högsta effekt på 1 kilowatt och endast ge krafttillskott upp till och med 25 kilometer per timme. Ett sådant fordon behöver inte registreras, men man ska ha åtminstone cykelhjälm på sig. I den kategorin passar det beslagtagna fordonet inte heller in, om det kan leverera 4 kilowatt redan från fabrik.

Moped klass I

Om fordonet är en moped men går fortare än 25 kilometer per timme eller har en högre effekt än 1 kilowatt ska den anses vara en moped klass I. Det får ha en nettoeffekt på max 4 kilowatt och vara konstruerat för hastigheter upp till 45 kilometer per timme. Ett sådant fordon ska registreras och ha registreringsskylt. Det låter som att fordonet skulle kunna passa in i denna kategori, förutom att det var oregistrerat. Hur exempelvis bromsarna klarar av hastigheter uppemot 100 kilometer per timme är en annan fråga att fundera över.

Lätt motorcykel

Nästa kategori är Lätt motorcykel, som när den har annan motor än en förbränningsmotor får ha en nettoeffekt på högst 11 kilowatt (och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram). Ett sådant fordon måste också vara registrerat.

Det återstår att se i vilken kategori det beslagtagna fordonet till slut placeras.

Mannen är misstänkt för grov olovlig körning och vårdslöshet i trafik.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL