Fordon

De ska bygga flygplanskroppen åt Heart Aerospace

En rendering som visar hur Heart Aerospace ES-19 kan se ut. Foto: Heart Aerospace.
Aernnovas fabrik i spanska Berantevilla. Foto: Aernnova
Anders Forslund är vd och medgrundare till Heart Aerospace. Foto: Heart Aerospace

Spanska Aernnova har fått i uppdrag att utforma flygplanskroppen och vingarna åt Göteborgsbolagets elflygplan ES-19. ”Idén är inte att återuppfinna hjulet utan att snabbt elektrifiera flygplan”, säger vd Anders Forslund.

Publicerad

Det är mindre än tre år kvar till de första flygtesterna av det svenska elflygplanet ES-19 från Heart Aerospace. Nu har det snabbväxande bolaget börjat skriva kontrakt med underleverantörer som ska ta fram komponenterna som krävs för att nå dit. 

Ett av de viktiga partnerföretagen blir spanska Aernnova som fått i uppdrag att hjälpa till med design och tillverkning av flygplanskroppen, vingarna och stjärtpartiet. Bolaget är en väletablerad underleverantör som jobbar med så väl stora som små flygplanstillverkare.  

– Den övergripande idén med ES-19 är inte att återuppfinna hjulet utan att snabbt elektrifiera flygplan. Vi vet att vi måste bygga en ny flygplanskropp från grunden, men kärnan i innovationen sitter i drivlinan och den ska sitta på en vinge och flygplanskropp som är väldigt lik hur flygplan sett ut de senaste 80 åren, säger Heart Aerospace grundare och vd Anders Forslund till Ny Teknik.  

Hur kommer flygplanskroppen att skilja sig från ett vanligt flygplan?  

– Vårt flygplan är till att börja med mycket större än ett vanligt 19-sätes flygplan. För varje passagerare bär det dubbla den personens vikt i batterier, så vi behöver ett flygplan som är tillräckligt stort för att bära den massan. 

Aernnovas fabrik i spanska Berantevilla. Foto: Aernnova

Arkitekturen klar nästa år

Två ingenjörer från Aernnova finns på plats i lokalerna i Säve utanför Göteborg för att delta i utvecklingsarbetet, uppbackade av ett större team i Spanien. Samtidigt fortsätter det svenska företaget att växa i rask takt och börjar nu närma sig 100 anställda.  

Heart Aerospace stängde tidigare i år in en finanseringsrunda på 300 miljoner kronor, och fick samtidigt en stororder från United Airlines och Mesa på 200 eldrivna flygplan av modell ES-19

Förutom Aernnova har Heart Aerospace anlitat franska Latécoère för att designa flygplanets dörrar, och har ytterligare ett antal pågående samarbeten som bolaget inte gått ut med publikt ännu. 

– Under första halvåret 2022 går vi in i en fas där mer eller mindre alla underleverantörer är bestämda och vi har hela den övergripande arkitekturen klar. Då kan vi börja bygga produktionsverktygen för att tillverka flygplanet, säger Anders Forslund.

Certifieringen påbörjad

Målsättningen är flygtester under 2024 och ett färdigcertifierat passagerarplan till 2026. Allt går än så länge enligt tidplanen och bolaget har nyligen lämnat in sin formella ansökning om ett typcertifikat den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA.  

– Det kan låta byråkratiskt, men det är ett jätteviktigt steg. Det är då vi tillsammans med EASA kan enas om vad som krävs för att flygplanet ska bli certifierat och nu har vi satt igång den processen, säger Anders Forslund.