Fordon

De rullar ut svenska elcyklar

Elcykeltillverkningen drog igång under hösten. På helåret 2017 räknar man med att producera cirka 8 000 stycken, och på sikt väntas elcyklarna stå för närmare 30 procent av Varbergsfabrikens verksamhet. Foto: Tommy Harnesk
Elcykeltillverkningen drog igång under hösten. På helåret 2017 räknar man med att producera cirka 8 000 stycken, och på sikt väntas elcyklarna stå för närmare 30 procent av Varbergsfabrikens verksamhet. Foto: Tommy Harnesk
Det blir billigare och rationellare att tillverka elcyklarna i Sverige, enligt Cycleuropes vd Tony Grimaldi, som räknar med en explosiv uppgång för elcyklarna. Foto: Tommy Harnesk
Det blir billigare och rationellare att tillverka elcyklarna i Sverige, enligt Cycleuropes vd Tony Grimaldi, som räknar med en explosiv uppgång för elcyklarna. Foto: Tommy Harnesk
Ulrik Bengtsson. Foto: Tommy Harnesk
Ulrik Bengtsson. Foto: Tommy Harnesk

Cycleurope i Varberg har startat Sveriges första volymproduktion av elcyklar, enligt ett egenutvecklat tekniksystem. Redan nästa år ska det tillverkas 8 000 stycken.

Publicerad

I Varberg har det tillverkats cyklar under namnet Monark ända sedan 1908. I dag ingår Monark, tillsammans med Crescent och många andra cykelmärken, i Cycleurope, som tillverkar 100 000 cyklar per år i sin Varbergsfabrik.

Men Tony Grimaldi, vd för Cycleurope och koncernchef för Grimaldi Industri där Cycleurope ingår, tror att vi befinner oss ”i början av en elcykel-boom”.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här