Fordon

Rapport: Allt fler sadlar om till elcykel

Foto: Anders Wiklund / TT

Elcykeln tar allt större plats på den svenska cykelmarknaden.

Publicerad

I år väntas försäljningen öka till omkring 45 000 cyklar, jämfört med runt 30 000 stycken 2015.

– Vi har väntat på boomen. Nu har den kommit, säger Klas Elm, vd för intresseorganisationen Svensk Cykling.

Elcykeln står nu för omkring sju procent av den totala marknaden.

– Den når en annan grupp än de som redan är aktiva i sin livsstil. Elcykeln kan bli ett alternativ för den som i dag tar sig till jobb och skola med bil, buss eller spårvagn, säger Klas Elm.

Läs mer:

I Tyskland, Danmark och Nederländerna står elcykeln nu för mellan 15 och 20 procent av marknaden, enligt Klas Elm.

– Vi har varit lite segare här men trenden med fler elcyklar kommer nog att fortsätta.

Enligt en färsk Sifo-undersökning tar närmare 30 procent av svenska folket cykeln till skola eller jobb minst en dag i veckan. Var femte använder cykeln minst tre dagar i veckan.

– Ett smart sätt att klara av sin dagliga fysiska aktivitet, säger Klas Elm.

TT: Men de nya ”elcyklisterna” får inte samma motion?

– Det är ändå en viss form av fysisk aktivitet. Och elcykeln kan vara ett insteg för många som så småningom också kan tänka sig att köpa en annan cykelmodell, säger Klas Elm.

Läs mer:

Det totala antalet sålda cyklar minskar i år i Sverige för första gången på lång tid. Branschen uppskattar att omkring 576 000 cyklar kommer att säljas jämfört med 598 000 under fjolåret.

– Men i stället satsar man på dyrare cyklar, mer tillbehör och mer omfattande service, säger Klas Elm.

– Vinterdäck blir exempelvis allt vanligare. Den trenden har varit rakt uppåtgående de senaste åren. Och cykelhandlare som tidigare vintrar fått ägna sig åt att slipa skridskor har nu knappt tid med det för alla cyklar som ska servas och underhållas.

Gilla Ny Teknik på Facebook!