Fordon

De dumpar priset på sin solid state-sensor

Lidar från Velodyne. Foto: Velodyne Lidar

Sensorn får plats bakom vindrutan. Med en prislapp som ligger under 500 dollar kan Velodynes nya solid state-lidar öppna för billigare autonoma bilar.

Publicerad

Bolaget är marknadsledande inom lidarteknik för autonoma fordon och Velodyne Lidar hävdar att majoriteten av världens största biltillverkare finns bland deras mer än 300 kunder. Storleken på deras lidarteknik har krympt och det har även priserna, men inte nog mycket för att revolutionera utrullningen av autonoma bilar. Det kan dock vara på väg att hända nu.

Silicon Valley-företaget Velodyne gick en gång från ett system baserat på en roterande boll vars 64 laserstrålar registrerade omgivningen och vidare till 128 laserstrålar. Nu har Velodyne presenterat sin första enhet i en ny familj av solid state-sensorer, vilket innebär att de inte innehåller några rörliga delar. Det skriver bolaget i sitt pressmeddelande.

För branschen är det glädjande nyheter att prislappen för "Velarray H800" ligger under 500 dollar. Sensorn kombinerar en räckvidd på upp till 200 meter med ett horisontellt synfält på 120 grader respektive 16 grader vertikalt. Den kompakta enheten ryms bakom vindrutan på exempelvis en personbil.

Det ska sägas att Velodyne har haft solid state-sensorer i över två år, men valt att inte använda begreppet utan i stället kallat dem för riktningssensorer.

Velarray H800 stödjer autonomi från nivå 2 till nivå 5. Enligt Velodyne kan sensorn också göra det lättare för att skapa mer avancerade förarassistanssystem, ADAS (advanced driver assistant system). System som exempelvis filhållning och autobroms kan kompletteras med allt mer avancerade lösningar för att skydda gångtrafikanter och cyklister.

– Vi vill bidra till att bygga upp allmänhetens tillit till automatiserade fordonssystem, säger Marta Hall, grundare av Velodyne och bolagets marknadschef.