Nu börjar Solid Power leverera batterier med fast fas-elektrolyt

2020-10-13 09:51  
Foto: Solid Power

Högre energitäthet och lägre vikt. Nu har företaget Solid Power levererat en första laddning batterier med fast fas-elektrolyt.

Batterier som har fast elektrolyt har länge varit på tapeten och beskrivits som framtiden. På senare år har flera framsteg gjorts och Daimler-koncernen var första stora tillverkaren som nu kommersialiserat tekniken.

Men de är flera batteriutvecklare som säger sig vara redo. nu avslöjar företaget Solid Power att de tagit fram ett alternativ som de planerar att börja sälja. Det rapporterar Inside EV:s.

De batterier som företaget har tagit fram är påsceller med en energitäthet på 320 Wh/kg, och Solid Power säger att det har en vikt som är cirka 30 procent lägre än de 18650 NMC-celler som Tesla använder i vissa modeller.

Läs mer: ”Det är ett stort framsteg för natriumjonbatterier”

De nya batterierna har skickats till olika strategiska partners för validering. Solid Power uppger sig sikta på att öka energitätheten till över 430 Wh/kg i kommande generationer.

Företaget har också förenklat tillverkningsprocessen. Solid Power anger vanliga industriprocesser och maskiner används – vilket gör att produktionen snabbt ska kunna skalas upp. Från dagens modesta 100 celler i veckan upp till MWh-skala.

Solid Power i en guldsits?

Om företaget lyckas lösa det och samtidigt kan uppvisa hög pålitlighet – då sitter Solid Power i en guldsits.

Dock finns det ett litet aber. Även om Solid Power räknar med att börja sälja sina batterier med fast fas-elektrolyt redan 2021 – så kommer det inte vara batterier för alla tillämpningar. Produkter till bilindustrin räknas inte vara klara förrän 2026.

Då är frågan hur fantastisk energitätheten faktiskt är – Elon Musk har ju sagt att över 400 Wh/kg kommer att nås 2023-2024.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt