Fordon
De anpassar elfordonets vridmoment efter behovet
Foto: Hyundai Motor Group
Hyundai-koncernens lösning ska optimera räckvidden hos batteridrivna transportfordon. Systemets accelerometrar väger skåpbilen – och elmotorernas vridmoment anpassas därefter.
Hyundai/Kia blir först i världen med sin specifika lösning för att förlänga räckvidden hos elektrifierade lätta transportfordon. Systemet känner av totalvikten, och om skåpbilen är lätt lastad så ställs elmotorernas vridmoment ned. Beräkningen av hur stor anpassning som behövs utgår från Newtons andra lag – och för sin ekvation använder systemet data från accelerometrar.
– Hyundai tog fram den här tekniken eftersom vi inser att vi måste ha ett annat tillvägagångssätt när det handlar om att utveckla elfordon för kommersiellt bruk. Vi förbereder oss på en framtid där vi ska kunna erbjuda kommersiella elfordon som rullar under optimala förhållanden, oavsett hur vägen ser ut eller hur tung lasten är. De här fordonen kommer vara mycket ekonomiska att köra, säger Chae Mo Yang, gruppledare för Eco-Technology Performance Development Group i ett pressmeddelande.
Lösningen kan också väga in topografin i sin ekvation. Tekniken innebär bland annat att mindre energi slösas på hjulspinn – men koncernen avslöjar i dagsläget inte hur många procent längre räckvidd som systemet kan bidra till. Däremot konstaterar Chae Mo Yang att tekniken måste ha ett lågt pris som gör den tillgänglig för småföretagare. Därför valde man att använda accelerometrar i stället för att installera ett dyrt system med luftfjädring och sensorer som väger bilen.