Datadriven, digitaliserad och dynamiskt prissatt – så blir framtidens trafik

2021-04-19 15:57  
Per Olof Arnäs, Troed Troedson och Christer Ljungberg i direktsänt samtal om framtidens trafik

Är trafiken i framtiden spårbunden, elektrifierad och hållbar – eller ser den ut på något helt annat sätt? Det diskuterade tre trafikexperter i Ny Tekniks direktsända paneldebatt idag.

Logistikprofilen Per Olof Arnäs, framtidsanalytikern Troed Troedson och trafikplaneringsexperten Christer Ljungberg är alla involverade i utvecklingen av framtidens trafik. Samtidigt har de väldigt skilda åsikter i ämnet.

I Ny Tekniks direktsändning möttes de och delgav sina insikter, åsikter och framtidsspaningar om allt från betalmodeller till resmönster, under ledning av Ny Tekniks reporter Anders Frick.

Läs mer: Här är tjänsterna för den som vill dela bil – inte äga

En av frågorna var när i tiden som det blir förbjudet för människor att köra bil på vägar utan någon form av självkörningsassistans.

Christer Ljungberg nämnde år 2050 som ett tänkbart årtal och Troed Troedson bedömer att det om 15 år åtminstone kommer att finnas en försökssträcka där detta testas. Per Olof Arnäs menar att det sannolikt kommer att införas vissa restriktioner i vissa filer på vissa vägar, men att det är svårare att säga om och när det blir ett absolut förbud ett visst år.

Läs mer: Einride rullar lager till lager åt SKF: ”Viktigt att ligga långt fram”

Vad är då den största skillnaden i trafiken i dag jämfört med hur den ser ut om exempelvis tio år?

– Inom transportsektorn kommer vi att bli mer datadrivna i vårt beslutsfattande och transporter kommer inte att ske reaktivt. I stället börjar man jobba med ”nudging” så att man kan påverka den transportefterfrågan som finns. Detta har varit lite av en helig ko under många år, säger Per Olof Arnäs.

Digitalisering och hållbarhet – nya ledord

Paneldebattkollegan Christer Ljungberg har en förhoppning om att digitalisering och hållbarhet blir ledorden i framtidens trafik och noterar att bland allt dåligt som coronapandemin har medfört, så finns det i alla fall en positiv effekt: Att folk oftare använder digitala mötesverktyg och inte genomför lika många slentrianmässiga resor.

– Genom pandemin kan man säga att 2030 redan kom 2020, men trafikmässigt sett så lever vi samtidigt med system som har ganska så många inlåsningseffekter, vilket gör att det inte går att ändra så mycket på dem, säger Christer Ljungberg.

Läs mer: ”Vi vill visa att alla kan nå fossilfria transporter 2030”

Coronapandemin till trots så är det i dag ofta långa bilköer in till storstäderna på morgonen och ut från städerna på eftermiddagen.

”Usel distribution av resorna är problemet”

– Köerna uppstår därför att vi har fått för oss att man ska bo på ett ställe och jobba på ett annat, och att alla som jobbar på ett annat ställe ska göra det samtidigt. Egentligen är det en usel distribution av de resorna som är problemet. Om man inte måste åka till ett särskilt ställe för att jobba och om man inte genomför sina resor exakt samtidigt som alla andra så kommer det att lösa mycket av problemet, säger Troed Troedson.

Läs mer: ”Vi behöver minska trafiken för att klara klimatmålen till 2030”

I dag står bilar mestadels stilla, men när bilarna blir alltmer självkörande så kommer de sannolikt att rulla mer. Frågan är om detta leder till fler eller färre problem på landsvägar och i städer?

– Alla studier som har gjorts visar att det blir mer trafik med självkörande fordon. Det är inte så konstigt. Taxi blir extremt billigt och tomkörningarna kommer att öka, så om vi inte inför någon form av styrning så kommer detta att bli ett problem, säger Christer Ljungberg.

– Jag håller inte med om detta. Självkörande bilar måste förstås som en del i ett mycket stort självreglerande komplext system. Självkörande fordon kommer att leda till mer effektiva flöden och oerhört mycket mindre trängsel i städerna, säger Troed Troedson.

Se hela debatten här:

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt