Fordon

Därför vill de ha Saab och Volvo

Geely vill köpa Volvo och Beijing Automotive går in i Saab. Är det slutet för svensk bilindustri? Ny Tekniks bilreporter Norbert Andersson reder ut begreppen.

Publicerad

Varför vill kineser ta över svensk bilindustri?

Av samma anledning som GM och Ford när de köpte Saab och Volvo. Europeiska bilar i övre prisklassen är normalt en god affär och kunskapen om hur man man utvecklar, tillverkar och marknadsför dem kan föras över till moderkoncernen.

Nu flyttar väl ändå tillverkningen till Kina?

Risken blir inte större med kinesiska ägare. Varje bilfabrik måste vara högproduktiv och hålla bra kvalitet, oavsett ägare. Men det finns fördelar med en fabrik nära utvecklingsavdelningen. Likaså i att ha produktion nära stora marknader. Volvo tillverkar redan i Kina och möjligheten öppnar sig även för Saab.

Kan kineserna kopiera tekniken och sedan slå ut svenskarna?

Alla koncerner för över teknik från ett varumärke till ett annat. Så gjorde även GM och Ford. De närmaste åren går kunskapsexporten främst österut. Men på sikt blir det vi som får lära oss av kineserna.

Kommer kinesiska underleverantörer att konkurrera ut svenska?

En stor del av industriproduktionen har redan flyttats till låglöneländer. Den utvecklingen fortsätter. Men avancerade produkter som motorer och växellådor är fortfarande billigare att tillverka i Europa än i Kina.

Kommer leverantörer av komplexa system att fortsätta att sälja till Volvo och Saab, trots risken att kineserna stjäl tekniken?

Alla stora underleverantörer säljer redan till fabriker i Kina som tillverkar västerländska bilar. Dessutom "stjäl" alla från varandra. På varje utvecklingsavdelning jorden runt står nedplockade bilar från konkurrenterna och analyseras in till minsta skruv.

Kan det kinesiska ägandet rentav bli bingo för Sverige?

Ja, den som tidigt har kontakter med Kina kan också dra nytta av den snabbt växande ekonomin. Inom tjugo år beräknas Kinas bnp vara större än USAs.