FORDON

Därför sågas självkörande taxibilar: ”Tar noll ansvar”

Två självkörande taxibilar tillhörande Waymo möts på en gata i San Francisco.

En bil som fastnade i flytande cement, en annan som krockade med en brandbil som var på utryckning och dessutom – en överkörd hund. Självkörande taxibilar berör och upprör i San Francisco. Frågan är om företagen har någon framtid i Kalifornien?

En smak av framtiden har det beskrivits som, hittills har det dock gett en bitter eftersmak för en del boende i San Francisco. Tidigare i somras gav myndigheterna klartecken för två taxiföretag att utöka sin verksamhet med självkörande taxibilar så att det inkluderar dygnets mest trafikerade timmar. Därmed skulle man också kunna konkurrera i allt större utsträckning med traditionell taxiverksamhet.

Företaget Cruise, som ägs av motorjätten General Motors, och konkurrenten Waymo med Googles moderföretag Alphabet i ryggen, har dock mött motstånd från allt från fackligt håll till stadens kollektivtrafik, men framför allt – själva staden San Francisco.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här