FORDON

Lidarexperten tror inte på helt självkörande: ”Vi pratar inte längre om nivå 5”

Vit och grön bil kör med Eiffeltornet i bakgrunden.
Franska Valeo tillverkar lidarsensorer till flera stora bilmärken.

I mitten av 2010-talet var den självkörande bilen bara ”något år bort”. I dag känns den helt autonoma personbilen avlägsen, men franska Valeo menar att de tagit betydande steg för att föraren ska kunna delegera körningen.

Publicerad Uppdaterad

För tio år sedan gick Volvo ut med nyheten om att redan 2017 skulle 100 familjer i Göteborg få tillgång till självkörande bilar. Men Transportstyrelsen stoppade Drive Me-projektet, vilket grusade planerna – men inte visionen.

2018 var Volvos mål att 2025 skulle en tredjedel av alla sålda bilar vara självkörande och som en del i detta skulle den första nivå 4-bilen lanseras 2021.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här