FORDON

Lidarexperten tror inte på helt självkörande: ”Vi pratar inte längre om nivå 5”

Vit och grön bil kör med Eiffeltornet i bakgrunden.
Franska Valeo tillverkar lidarsensorer till flera stora bilmärken.

I mitten av 2010-talet var den självkörande bilen bara ”något år bort”. I dag känns den helt autonoma personbilen avlägsen, men franska Valeo menar att de tagit betydande steg för att föraren ska kunna delegera körningen.

Publicerad Uppdaterad

För tio år sedan gick Volvo ut med nyheten om att redan 2017 skulle 100 familjer i Göteborg få tillgång till självkörande bilar. Men Transportstyrelsen stoppade Drive Me-projektet, vilket grusade planerna – men inte visionen.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera