FARKOST

Så kan Stockholms nya färja navigera autonomt

Båten är en katamaran av kolfiber med fyra elmotorer på 10 kW styck och ett batteripacket på cirka 200 kWh.
Det autonoma systemet ska kunna se och väja för sjöfåglar.
Färjan kommer tills vidare att ha en befälhavare ombord.
En kraftfull dator ombord bearbetar all data från sensorerna i realtid.

En ny färja ska ta passagerare över Riddarfjärden i Stockholm – med självkörande teknik. Bakom systemet står norska Zeabuz. En utmaning är att lära systemet känna igen föremål runt båten – på en lagom detaljerad nivå. ”Vi såg alla löv som låg i vattnet” säger svenska ingenjören Carl Petersson, autonomiutvecklare på Zeabuz.

Publicerad Uppdaterad

Gående och cyklister kommer åter att kunna ta båten mellan Söder och Norr Mälarstrand – för i sommar väcker norska rederiet Torghatten liv i Riddarfjärdslinjen, som lades ner av SL för fem år sedan på grund av allt för få resenärer.

Med sin autonoma elfärja vill det rederiet visa att de kan kapa kostnaderna för gamla och nya färjelinjer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här