FARKOST

Så kan Stockholms nya färja navigera autonomt

Båten är en katamaran av kolfiber med fyra elmotorer på 10 kW styck och ett batteripacket på cirka 200 kWh.
Båten är en katamaran av kolfiber med fyra elmotorer på 10 kW styck och ett batteripacket på cirka 200 kWh.
Det autonoma systemet ska kunna se och väja för sjöfåglar.
Det autonoma systemet ska kunna se och väja för sjöfåglar.
Färjan kommer tills vidare att ha en befälhavare ombord.
Färjan kommer tills vidare att ha en befälhavare ombord.
En kraftfull dator ombord bearbetar all data från sensorerna i realtid.
En kraftfull dator ombord bearbetar all data från sensorerna i realtid.

En ny färja ska ta passagerare över Riddarfjärden i Stockholm – med självkörande teknik. Bakom systemet står norska Zeabuz. En utmaning är att lära systemet känna igen föremål runt båten – på en lagom detaljerad nivå. ”Vi såg alla löv som låg i vattnet” säger svenska ingenjören Carl Petersson, autonomiutvecklare på Zeabuz.

Publicerad Uppdaterad

Gående och cyklister kommer åter att kunna ta båten mellan Söder och Norr Mälarstrand – för i sommar väcker norska rederiet Torghatten liv i Riddarfjärdslinjen, som lades ner av SL för fem år sedan på grund av allt för få resenärer.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera