Fordon

Därför är Takatas krockkuddar farliga

Airbag från Takata. Foto: Takata
Airbag från Takata. Foto: Takata
Airbag från Takata. Foto: Takata
Airbag från Takata. Foto: Takata

Experter från tio biltillverkare som använder Takatas krockkuddar har nu hittat tre faktorer som förvandlar de livräddande kuddarna till dödsfällor.

Publicerad

Under ett år har representanter för tio stora biltillverkare som använder Takatas krockkuddar arbetat tillsammans i gruppen Independent Testing Coalition för att ta reda på orsakerna till att krockkuddarna när de utlösts har skadat och i vissa fall dödat personer i bilen.

Explosionerna från drivmedlet som ska fylla kuddarna med kvävgas när de blåses upp har varit så våldsamma att metalldelar från inkapslingen i av kuddarna har lossnat och träffat åkande i bilen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här