Daimler och VW tar kostnaderna för att rena dieselbilar – BMW vägrar

2018-11-08 13:53  
Vänster till höger: Matthias Mueller vd Volkswagen, Dieter Zetsche Daimler AG och vd Mercedes-Benz bilar och Harald Krueger vd BMW. Foto: AP Photo/Michael Probst/TT & Axel Schmidt/Pool PhotoAP/TT

Den tyska regeringen vill att landets biltillverkare ska bygga om dieselbilarna för att minska hälsofarliga utsläpp. Kostnaden kan uppgå till hundratals miljarder kronor.

(Artikeln har uppdaterats)

Den tyska regeringen sätter hård press på de inhemska biljättarna Daimler, Volkswagen och BMW att minska utsläppen av hälsofarliga kväveoxider (NOx) från dieselbilar. I oktober framfördes ett krav på att företagen antingen uppgraderar bilar som sålts i landet för att minska utsläppen eller erbjuder sina kunder förmånliga inbytesprogram.

Läs mer: Rapport: Ingen Euro 6-diesel klarar gränsen för kväveoxider

Efter ett möte med Tysklands transportminister Andreas Scheuer under torsdagen gick både Daimler och Volkswagengruppen med på att stå för kostnaderna för att uppgradera äldre dieselbilar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. BMW vägrar dock fortsatt att betala för att bygga om äldre bilar. Kostnaden för en uppgradering uppskattas till 3 000 euro per såld dieselbil.

Däremot har BMW, liksom de två andra bolagen, gått med på att ge en inbytesbonus på upp 3 000 euro till bilägare som vill byta ut sina gamla dieselbilar.

Läs mer: Volvo varnar för ett fel i avgassystemet

Det tyska institutet Center of Automotive Management uppskattar att den totala kostnaden för regeringens program kan uppgå till mellan 6,3 och 12,5 miljarder euro - drygt 128 miljarder kronor. Det rapporterade CNBC i början av oktober.

Den exakta siffran blir svår att pricka eftersom det än så länge är oklart vilka bilserier och årsmodeller som kommer att ingå i programmet.

Kväveoxid

Kväveoxider (NOx) är en grupp giftiga gaser som irriterar luftvägar och slemhinnor. Utsläpp av kväveoxider är intimt förknippat till förbränningsprocesser. Biltrafiken är den största källan i de flesta tätorter.

I en del svenska städer överskrids normerna för kvävedioxid. Utsläppen av kväveoxider har dock halverats sedan 1990, främst beroende på minskade utsläpp från transporter.

Källa: Naturvårdsverket.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt