Volvo varnar för ett fel i avgassystemet

2018-10-16 08:47  
Foto: Thomas Johansson / TT

Volvokoncernen varnar för betydande kostnader i samband med ett fel i avgasbehandlingssystemet hos koncernens lastbilar och bussar.

Volvokoncernen varnar för betydande kostnader i samband med ett fel i avgasbehandlingssystemet hos koncernens lastbilar och bussar.

Volvo skriver i ett pressmeddelande att man i nuläget inte kan uppskatta antalet motorer eller fordon som kan behöva åtgärdas men att ”kostnaderna för att åtgärda problemet kan bli betydande”.

– Det berör helt på åtgärdsprogram som måste göras, säger Claes Eliasson, presschef på Volvokoncernen till TT.

Läs mer: Volvo satsar på ellastbilar i USA

Volvokoncernen rasade på Stockholmsbörsen efter morgonens besked. Aktien dök till en början med 8 procent. Felet som Volvo upptäckt ska innebära att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat. Detta i sin tur skulle kunna leda till överskridna utsläppsgränser över kväveoxider. Volvokoncernen jobbar nu vidare med att analysera felet.

Gäller Nordamerika och Europa

– Vi gör det skyndsamt, men det ska göras ordentligt tillsammans med tillsynsmyndigheter för utsläppskontroll. Det här är inget som vi vill dra ut på så det ska göras skyndsamt, men med kvalité, säger Claes Eliasson.

Merparten av potentiellt påverkade motorer ska ha sålts i Nordamerika och Europa. I nuläget finns dock inga planer på att återkalla några lastbilar eller bussar, enligt en talesperson för bolaget som Reuters har talat med.

Läs mer: Volvo och Scania rullar ut gaslastbilar – miljövinster väntar men få tankstationer

På en redan nervös aktiemarknad blir Volvos besked ett nytt orosmoment, enligt Mats Liss, analytiker på Kepler Cheuvreux.

– Det skapar någon typ av osäkerhetsfaktor eftersom man inte kan säga vad kostnaderna kommer att bli utom att de kommer att bli materiella. Sen är det ett känsligt område det här med avgasemissioner, säger Mats Liss.

”Sådant som kan hända”

– Samtidigt handlar det här om en komponent och inte en mjukvaruuppdatering. Det är en skillnad från det som varit med personbilar. Här handlar det inte om någon dold hantering. Det är en komponentbrist och sådant som kan hända, säger Mats Liss.

Läs mer: Volvo tvingas bort från Iran

”Företaget informerar nu berörda myndigheter på olika marknader och påbörjar diskussioner om åtgärdsplaner”, skriver Volvokoncernen i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL