Fordon

Bristol planerar totalförbud – bannlyser nya dieselfordon

Blir Bristol först i Storbritannien med att bannlysa dieselfordon? Foto: Hugh Llewelyn

Bristol verkar bli först i Storbritannien med att bannlysa dieselfordon från hela stadskärnan. Överraskande nog gäller det planerade förbudet oavsett bilens ålder och utsläpp.

Publicerad

Volkswagens fusk kring dieselbilarnas utsläpp samt en oro för partikelutsläpp och kväveoxider (NOx) ställde bränslet i skamvrån. En rad europeiska storstäder har redan bannlyst äldre dieselbilar från sina stadskärnor.

Tyskland leder utvecklingen, och i år har begränsningar exempelvis tillkommit i Köln, Mainz, Stuttgart, Frankfurt och Berlin. Men även Paris bannlyste de äldre dieselfordonen under sommaren.

Nu verkar Bristol bli den första brittiska staden som inför begränsningar för dieselbilar i hela centrum. Men här spelar fordonets ålder eller utsläpp ingen roll. Bristols fullmäktige har godkänt ett förslag om att privatägda dieselfordon ska vara utestängda från stadskärnan mellan klockan 7.00 och 15.00.

Stadens så kallade Clean Air Zone ska gälla från och med 2021. Beslutet om åtgärden kommer två år efter statliga påtryckningar om att Bristol måste få ned sina utsläpp av kvävedioxid under de lagstadgade kraven. Genomförandet av planen förväntas kosta 1,4 miljarder kronor, och enligt stadens politiker kommer åtgärderna att ge den snabbast tänkbara sänkningen av kväveoxid. De förväntar sig att Bristol kryper under gränsvärdet till 2025.

En del av pengarna ska plockas in från fordonen själva, för i planen ingår styva vägtullar för bussar, transportbilar och tunga lastbilar. För att korsa in i ett mer vidsträckt område kring stadskärnan får taxibilar och skåpbilar betala nio pund – motsvarande 111 kronor. Bussar samt tunga lastbilar måste betala 100 pund – motsvarande 1 236 kronor.

The Royal Automobile Club är dock oroliga för att ett regelverk som även omfattar nyare dieselbilar kommer att få en motsatt effekt, där utsläppen bara flyttas till andra delar av vägnätet runt staden. Och om det blir köbildningar så har man istället skapat ökade utsläpp.

Till detta kommer problemet med alla som är inlåsta med leasade dieselfordon. Att bryta avtalen i förtid kan bli en dyr historia. The Society of Motor-Manufacturers & Traders delar RAC:s oro för att syftet motverkas.

– Den här föreslagna, generella bannlysningen – som går emot regeringens riktlinjer – skiljer inte mellan moderna fordon och teknik som har årtionden på nacken. Den kommer bara skapa förvirring bland förarna samtidigt som den underminerar ansträngningen för att förbättra luftkvalitén, säger SMMT-chefen Mike Hawes till Autocar.