Fordon

Boliden elektrifierar gruvtruckar – med kontaktledningar

Så här kan det komma att se ut vid Aitikgruvan Utanför Gällivare när fyra av de enorma gruvtruckarna har elektrifierats genom kontaktledningar i luften. Bilden tycks visa färd ner i gruvan men i första steget handlar det om vägen upp till en gråbergstipp. Foto: Boliden
Rikard Mäki, forskningskoordinator på Boliden och projektledare för elektrifiering av gruvtruckarna. Foto: Boliden
Så här såg dagbrottet ut 2013. Brytningen görs i dag på 490 meters djup under markytan. Foto: Lars deWall

För första gången ska gruvtruckar i Norden elektrifieras med hjälp av kontaktledningar. Men utmaningarna är många i det bistra klimatet.

Publicerad

Aitikgruvan utanför Gällivare är Sveriges största koppardagbrott. Upp ur brottet transporterar Boliden varje år 70 miljoner ton berg. Maskinerna som används för jobbet är ett trettiotal enorma gruvtruckar från Caterpillar, hälften med 220 tons lastkapacitet och hälften med 310 ton. Som referens kan nämnas att bara själva hjulen på de största maskinerna är omkring fyra meter i diameter.

Men fordonen är törstiga. Den större varianten, Caterpillar 795, slurpar i sig 400 liter diesel i timmen på sin väg upp ur det 490 meter djupa dagbrottet. Boliden har därför tittat på möjligheten att använda elektricitet i stället för diesel.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här