Boliden elektrifierar gruvtruckar – med kontaktledningar
Så här kan det komma att se ut vid Aitikgruvan Utanför Gällivare när fyra av de enorma gruvtruckarna har elektrifierats genom kontaktledningar i luften. Bilden tycks visa färd ner i gruvan men i första steget handlar det om vägen upp till en gråbergstipp. Foto: Boliden
Rikard Mäki, forskningskoordinator på Boliden och projektledare för elektrifiering av gruvtruckarna. Foto: Boliden
Så här såg dagbrottet ut 2013. Brytningen görs i dag på 490 meters djup under markytan. Foto: Lars deWall
För första gången ska gruvtruckar i Norden elektrifieras med hjälp av kontaktledningar. Men utmaningarna är många i det bistra klimatet.
Aitikgruvan utanför Gällivare är Sveriges största koppardagbrott. Upp ur brottet transporterar Boliden varje år 70 miljoner ton berg. Maskinerna som används för jobbet är ett trettiotal enorma gruvtruckar från Caterpillar, hälften med 220 tons lastkapacitet och hälften med 310 ton. Som referens kan nämnas att bara själva hjulen på de största maskinerna är omkring fyra meter i diameter.