Fordon

Bob Lutz: Saab har ingen framtid

Nya Saab 9-5 är utvecklad på GM:s nya plattform Global Epsilon II, som också används av Opels nya succémodell Insignia, som lanserades i höstas. Men kommer nya Saab 9-5 någonsin att serietillverkas. Bilden är från bilmässan i Frankfurt i höstas. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX
Bob Lutz var länge GM:s globala produktutvecklingschef innan han gick i pension och blev rådgivare till GM:s styrelse. Foto: ANJA NIEDRINGHAUS

GM stänger hellre Saab Automobile än säljer företaget till någon som man inte tror på. Det säger GM:s förre produktutvecklingschef Bob Lutz till TT.

Publicerad

- Vi har tryckt på avvecklingsknappen och nu tänker vi avveckla bolaget. Annars riskerar vi ändå att stå där med alla kostnader, säger Bob Lutz till TT:s reporter Karin Olander.

I dag måndag drar dock fabriken i Trollhättan igång tillverkningen av den nya Saab 9-5 efter fyra veckors juluppehåll

Fabriken har byggts om för serieproduktion av den nya Saaben, som bygger på GM:s nya globala plattform Epsilon II.

Men hur länge produktionen ska pågå är en öppen fråga. Produktionstakten blir 100 bilar om dagen. Om man bara ska tillverka de 500-600 bilar som hittills beställts är det slut redan nästa vecka.

Ingen framtid för nya Saaben
Bob Lutz tror inte att den nya Saab 9-5 har någon framtid, varken under eget namn eller i annan förklädnad.

- Den ska inte bli en Buick. Inte i USA, inte i Kina och inte någon annan stans heller. Det kan helt enkelt bli så sorgligt att den aldrig ser dagens ljus, trots att det är en fantastisk bil, säger Bob Lutz till TT.

Bob Lutz har lämnat de operativa uppdragen i GM och är inte direkt inblandad i förhandlingarna om Saab. Han har dock kvar titeln vice ordförande och är rådgivare till GM:s styrelse.

Men om priset är det rätta...
Han vill inte säga om de bud på Saab Automobile som kommit in är bra eller dåliga.

- Men vi kan inte titta på förslag efter förslag utan vi måste börja avvecklingen, säger han.

Han menar att kostnaden för en nedläggning är känd.

- Den kan vi avsätta pengar för och sedan är det färdigt. Men om vi säljer och det inte fungerar med den nye ägaren så riskerar vi att få ta alla kostnaderna ändå, säger Bob Lutz till TT.

Han utesluter dock inte att ett väl sockrat bud från en spekulant som har en långsiktig förmåga att driva Saab kan vara intressant.

- Om det kommer ett riktigt bra erbjudande på vägen så är det klart att vi tar det. Allt handlar om att vi måste få mer tillbaka än det kostar att lägga ned, säger han.