BMW:s ”Hyperloop för cyklar” ska lösa Kinas trafikproblem

2017-11-23 16:11  
Foto: BMW

Nu presenterar BMW en lösning på Kinas trafikproblem – ett ”Hyperloop för cyklar” ovanför vägbanorna. Biltillverkarna hoppas kunna dra in pengar till bygget genom de 20 patent som projektet har medfört.

För att hantera jättestädernas trafikkaos och minska utsläppen måste Kina ta till en rad olika lösningar. BMW har presenterat ett koncept som de själva jämför med Elon Musks planerade Hyperloop-tunnel på 16,5 kilometer mellan Baltimore och New York. Men istället för tåg som kör 1 200 km/h genom ett rör i nära nog vakuum – är BMW:s tunnel avsedd för cyklar.

Biltillverkaren tänker sig att rören ska bilda ett nätverk ovanför vägbanorna, och ge innevånare i Kinas megastäder möjlighet att cykla förbi trafikköerna. Cykelbanan skulle även vara öppen för eldrivna tvåhjulingar – exempelvis BMW:s egen elcykel Active Hybrid e-bike, med en räckvidd på 100 kilometer.

Projektet kallas ”E3 Way” efter de tre områdena elevation, elektricitet och effektivitet. Att minska trängseln på vägarna och därmed utsläppen är avgörande för Kina. Landet är redan ledande när det kommer till användningen av elcyklar, med cirka 250 miljoner på vägarna. Men när inkomsten stiger så väljer kinesen ofta att köpa en bil.

Med en ökad säkerhet och skydd mot elementen skulle rörsystemet kunna bli ett mer exklusivt transportmedel, och på så sätt kunna hålla kvar framgångsrika karriärister på två hjul. Användarna kan antingen erbjudas att hyra en cykel eller elskoter, alternativt betala en fast taxa för en angiven sträcka med mobiltelefonen.

– Vi jobbar med att leverera premiumlösningar kring mobilitet, och det här passar väldigt väl in i det området, säger Reiner Daude, chef för BMW:s forsknings och utvecklingscenter i München.

Projektet har dock drivits av designkontoret i Shanghai. Ett förverkligande av E3 Way skulle kräva ett samarbete mellan många olika intressenter, och givetvis en hel del pengar. BMW hoppas kunna få ut en bra slant på de 20 patent som företaget har registrerat i samband med projektet. Genom att bygga banorna i sektioner på annan ort ska kostnaderna hållas nere. Maxhastigheten förväntas ligga på 25 km/h, vilket ska övervakas av hastighetskameror.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt