Fordon

Bloggande testpilot prövar laddhybrid i Göteborg

Filip Nystedt i aktion hemma i Uddevalla. Det blåa uttaget är till extrabatteriet, det gröna till motorvärmaren som ska förvärma batteripaketet. (Foto: Filip Nystedt via Flickr).
Batteriet klarar fem mil på landsväg i måttlig fart, konstaterar Filip Nystedt i sin blogg. (Foto: Filip Nystedt via Flickr).

Hur är det att köra en laddhybrid till vardags? Filip Nystedt vet. Han är en av Sveriges få laddhybridsägare. Nu bloggar han om sin vardag som testpilot.

Publicerad

Efter knappt en veckas körning kan Filip Nystedt konstatera att han har samma problem som alla med bärbara datorer och mobiltelefoner:

- Vill man köra på batteriet gäller det att hitta ett eluttag.

Hemma på gården i Tånga utanför Uddevalla är det inget problem. På jobbet har han fått en parkeringsplats nära en kontakt.

Fem mil snäll körning
Efter några dagars körning kan han konstatera att batteriet räcker cirka fem mil vid körning i hastigheter 70 och 90 kilometer i timman på landväg och motorväg. Sedan kopplar styrsystem över till bilens förbränningsmotor.

- Allt går automatiskt, om man inte tittar på displayen på instrumentbrädan märker man det inte, säger Filip Nystedt.

Enligt hans egna beräkningar drar Priusen motsvarande 0,23 liter per mil vid batteridrift. När förbränningsmotorn kopplas in hamnar förbrukningen runt 0,42.

- Men ska man ha låg förbrukning gäller det att man inte kör allt för korta sträckor, säger Filip Nystedt.

- Om du bara är i gång 5-10 minuter hinner inte systemet komma igång och då ligger förbrukningen runt 0,5-0,6 liter per mil.

"Filip är pålitlig"
När han inte tjänstgör som testpilot arbetar Filip Nystedt som vd på det kommunala finansbolaget Kommunleasing i Göteborg.

- Vi valde Filip, eftersom han har ett gediget bilintresse och intresse för ny teknik. Dessutom har han ägt flera Priusar och har bra koll på bränsleförbrukningen, säger Ove Erikson, teknisk chef på Göteborgs Gatubolag och projektledare för ”Ny fordonsteknik för kommunanställda”.

Byggt om till laddhybrid
Det är Gatubolaget och utvecklingsprojektet Test Site Sweden som beställt ombyggnaden från hybrid till laddhybrid. Själva konverteringen utförs av det amerikanska bolaget A123 Systems.

Priusens standardbatteri (nickelmetallhydrid på 1,3 kWh) har kompletterats med ett extra batteri på totalt 5 kWh.

Ytterligare två Toyota Prius har konverterats och två till ska byggas om i höst.

Motorvärmare sänker förbrukningen
När det gäller den höga bränsleförbrukningen vid kortare körning säger Ove Erikson att Priusen är utrustad med en motorvärmare, som ska förvärma systemet just för att undvika sådana toppar.

- Varför det inte skett i Filips bil vet jag inte, men han har ju bara haft den i några dagar, det finns säkert en hel del att justera, säger Ove Erikson.

Spännande fortsättning på Filip Nystedts blogg.

Här finns fler bilder på Filip Nystedt och hans Prius.