Den snabbaste, mest manövrerbara och säkraste genom tiderna. Så beskriver Boeing och Lockheed Martin sin nya helikopter. Målet är att vinna USA:s nya försvarsupphandling.
Den amerikanska helikoptern Black Hawk är legendarisk. Sikorskymodellen debuterade i aktiv tjänst 1979 och har varit en stomme inte bara i den amerikanska försvarsmakten utan i en rad länder.
Men allt har sin tid och i USA ser man är det snart är dags för modellen att pensionera sig.
Därför har US Army utlyst upphandlingstävlingen ”Future Long-Range Assault Aircraft” (FLRAA), och nu har Lockheed Martin/Sikorsky och Boeing ryckt skynket av sitt gemensamma bidrag.
Helikoptern går under namnet Defiant X, och enligt de båda industrijättarna ska det vara den snabbaste, mest manövrerbara och säkraste attackhelikoptern någonsin.
Defiant X ska dubbla hastighet och räckvidd
Att man går ut och säger det är kanske inte så konstigt, målet med tävlingen är att ta fram en vad som beskrivs som en mellanklass attackhelikopter ”som ska klara multipla roller” – med dubbla hastigheten och räckvidden jämfört med dagens design.
Annons
Defiant X. Foto: Lockheed Martin/Sikorsky-Boeing
Så hur ska Defiant X klara det? Helikopterns huvudrotor är av koaxialdesign, det vill säga den ena huvudrotorn är placerad ovanför den andra på samma axel, och där bak sitter en propeller istället för stjärtrotor. Designen ska ta bort riskerna kring att helikoptern stallar samt att det blir ojämnt lyft när man flyger i högre hastigheter. I låga hastigheter ska det göra att modellen får god manöverförmåga.
Utseendemässigt ser modellen ut en hel del som den prototyp Sikorsky (som ägs av Lockheed Martin) och Boeing visade upp för två år sedan som en del i programmet ”Future Vertikal Lift”.
När det kommer till tekniska specifikationer är det dock väldigt sparsmakat. Men en Black Hawk (UH-60M) kan flyga i upp till 160 knop/294 km/h och har en räckvidd på 590 – 2 221 km beroende på bestyckning.
Än så länge en digital produkt
Tanken är att Defiant X ska kunna axla manteln utan att några stora förändringar i taktik, träning eller infrastruktur ska behöva göras. Men därtill så ska man kunna genomföra snabbare och längre uppdrag.
I skrivande stund är det dock inte tal om en fysisk produkt. Defiant X testas just nu i digitala scenarios och ett kontrakt baserat på FLRAA-tävlingen väntas komma först 2022. Om Lockheed Martin/Boeing vinner så är tanken att den nya helikoptern ska sättas i aktiv tjänst runt mitten av 2030-talet.