Biljättarnas kritik: Nya EU-testet stoppar flera bilmodeller

2018-03-27 13:40  
BMW M3 CS Foto: BMW

I september tas undantaget bort – då ska alla nya bilar testas enligt WLTP-cykeln. Men EU:s krav får kritik och enligt flera tillverkare kommer det innebära att ett antal bilmodeller stoppas.

I september 2017 infördes Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Den nya testcykeln är ersättaren till den utskällda NEDC-motsvarigheten. Detta efter att biltillverkare blivit allt duktigare på att utnyttja kryphålen i testet – vilket gjorde att de siffror för utsläpp och förbrukning man kunde producera i labbet inte gick att få i verkligheten.

Under ett års tid skulle de båda leva sida vid sida – så att biltillverkarna fick tid att anpassa sig.

Men det verkar som att flera producenter inte kommer att lyckas få sina modeller certifierade i tid. BMW säger att de i maj kommer att avbryta produktionen av vissa modeller. Bland annat berörs versioner av 7-serien, 5-serien samt de populära crossover/suvarna X1, X2, X5 och X6. Därutöver kommer man släcka prestandamodellen M3 helt. Det rapporterar tyska Automobilwoche.

– Beroende på version av modellen och volymen, så kan avbrottet vara från ett par veckor till några månader, säger en talesperson för märket till tidningen.

Läs mer: VW-topp spår renässans för dieselmotorn

Och BMW är inte ensamma om att få problem med den nya testcykeln. Volkswagengruppen har varnat att det finns risk för flaskhalsar när det kommer till att få modeller verifierade. Därtill har man sagt att det kommer att ge ”stora kostnader”.

Dock är det inte enbart i Tyskland som WLTP ger huvudbry. Renaultchefen Carlos Ghosn har varnat för att förändringen kommer att ge stora störningar. På sin årsstämma sa Ghosn att perioden september 2018 till april 2019 kommer att vara utmanande.

– Vi har många osäkerheter. Vi vet inte hur snabbt det kommer gå att få typgodkännande och ii vet inte heller om kunder är redo att betala priset vi behöver lägga på för ny teknik.

Läs mer: Kritiken: Ni mäter utsläpp fel – elbilar inte alls så rena

Den teknik som Ghosn syftar på är att i stort sett alla dieslar måste utrustas med ett så kallat SCR-system (Selective catalytic reduction) samt i vissa fall med ytterligare NOx-reducerande system. Detta för att klara kraven att återupprepa WLTP-siffrorna i verklig körning, så kallad Real driving emission test.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL