Kritiken: Ni mäter utsläpp fel – elbilar inte alls så rena

2018-03-02 06:00  
Foto: Skoda och EON

Elbilar ger inga lokala utsläpp, men de är inte utsläppsfria. Dock innebär nuvarande system att fordon drivna med el från brunkol premieras på bekostnad av betydligt renare alternativ. Nu riktas kritik mot hur EU räknar koldioxidutsläpp.

Elbilar lyfts många gånger fram som det rena alternativet. Och visst, om de laddas med el från förnybar energi så stämmer det. Men hur ser påverkan ut om kolkraft ligger bakom elproduktionen? Är verkligen elbilen så ren då?

Skodas drivlinechef Martin Hrdlicka lyfter fram problemet och kritiserar EU:s sätt att räkna på fordons koldioxidutsläpp. Han tycker att det är underligt att man blundar för produktionsledet när det kommer till elbilar.

– Globalt sett så tror vi att förbränningsmotorn är fortsatt väldigt konkurrenskraftig. Vi tror att det finns olika möjligheter (att reduceras det totala koldioxidutsläppet, reds anm), men för tillfället är det svårt att göra något. Regleringarna för 2025-2030 innebär att vi måste producera batterielektriska bilar på grund av hur man enligt regleringen ska mäta utsläppet, säger han till Autocar.

Läs mer: Mazda hävdar att bensinmotorn kommer vara renare än elbilar

Inom EU mäter man utsläpp ”från tank till hjul”. Det innebär att utsläppet isoleras till fordonet och att ingen hänsyn tas till producentledet. Skoda vill snarare att man tar och tittar på det hela från ”ursprung till hjul” och ”vagga till grav”.

Ett sådant synsätt skulle enligt tillverkaren ge en bättre och mer rättvisande bild av helheten – och där skulle den klassiska förbränningsmotorn stå sig väl mot elbilen.

Läs mer: Stora utsläpp från elbilarnas batterier

Vidare menar Hrdlicka att nya syntetiska bränslen kan tippa över vågskålen än mer i förbränningsmotorns favör, och han pekar ut de e-bränslen som man experimenterar med inom Volkswagen-koncernen.

– Om vi kan producera och använda den här gröna naturgasen, bensinen eller dieseln så skulle det reducera utsläppen – och ha fördelen att det går att använda i nuvarande bilar på en gång. Det skulle inte finnas något behov att vänta på ny teknik, säger Martin Hrdlicka.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt