Fordon

VW-topp spår renässans för dieselmotorn

Matthias Müller, vd Volkswagen. Foto: TT/AP Photo/Paul Sancy
Toyota Swedens vd Christian Norberg. Foto: Toyota

Beskeden gällande dieselns framtid haglar. Toyota fimpar drivlinan helt för personbilar i Europa – samtidigt som VW-toppen spår en renässans.

Publicerad

Bilmässan i Genève inleds i veckan och med det följer utspel från tillverkarna kring vilken teknik framtiden bär med sig.

Toyota meddelar nu att företaget från och med 2019 inte kommer att sälja några personbilar med dieselmotor på den europeiska marknaden. Toyota slutade att sälja personbilsdieslar i Sverige redan i höstas. I stället satsar företaget på bensinhybrider. Bland de tyngre fordonen, som Land Cruiser och Hilux, kommer dock dieseln att fortsatt vara ett alternativ.

Enligt företaget är det stark efterfrågan på hybridteknik i kombination med allt svagare efterfrågan på dieselmodeller som ligger bakom beslutet.

- Vi ser att elhybridversionerna inte bara har tagit över efter dieselalternativen, utan till och med har bidragit aktivt till att öka vår marknadsandel, säger Toyota Swedens vd Christian Norberg i ett uttalande.

Uppsving för dieseln inom snar framtid

Från Genève hörs däremot helt andra tongångar. Matthias Müller, vd för Volkswagen som utgjort dieselskandalens epicentrum, har nu sagt att han spår en renässans för dieselbilar.

- Diesel kommer att uppleva en renässans i en inte alltför avlägsen framtid eftersom människor som körde diesel kommer att inse att det var ett väldigt bekvämt koncept. Så fort människor inser att dieselbilen är ett miljövänligt alternativ finns det inte längre något skäl att avstå från att köpa en, sa han enligt Bloomberg.

Han syftar då på EU:s kommande koldioxidlagstiftning. Den innebär att personbilar vid 2021 inte får släppa ut mer än högst 95 gram per kilometer. Dieselmotorer har generellt sett högre verkningsgrad och släpper därmed ut mindre koldioxid jämfört med bensinbilar.

- Spelets regler i EU när det kommer till klimatskyddet och utsläppsmålen gällande koldioxid är så utmanande att regeringar inte klarar sig utan dieseln, sa Matthias Müller.

Uttalandet förvånar eftersom VW har aviserat en omfattande elektrifieringsstrategi och beslutat om investeringar batteriteknik för hundratals miljarder. Dessutom har företaget avsatt omkring 300 miljarder kronor för att täcka bland annat böter för dieselfusket.