Så vill biltillverkare komma ikapp Tesla

2018-09-27 06:00  

Flera av de stora bilkoncernerna har ändrat sig det senaste året. Nu omfamnar nästan alla elbilar. Men det finns tydliga skillnader mellan biltillverkarna.

Ny Teknik har kartlagt de 20 största fordonskoncernerna sett till antalet sålda fordon och placerat dem i olika grupper baserat på deras inställning till elektrifiering. Vi har inkluderat pionjären Tesla samt några mindre uppstickarbolag som är extra intressanta.

Resultatet syns i grafiken till artikeln (se även faktaruta längre ned).

Det råder ingen tvekan om att omställningen är i full gång. Den amerikanska elbilstillverkaren Teslas roll går förmodligen inte att överskatta. Företaget hamnar i kategorin ”Pionjärer” i vår kartläggning. Men Teslas bilar tillhör premiumsegmentet. De är för dyra för en stor del av jordens befolkning. Företaget har också haft ett tufft år med stora produktionsproblem.

Tre saker som driver på utvecklingen av elfordon

En kombination av faktorer har fått de flesta biltillverkarna att inse att endast förbränningsmotor inte kommer att räcka till i framtidens bilar:

– Från 2021 ska genomsnittet av respektive tillverkares försäljning klara utsläppsgränsen 95 gram koldioxid per kilometer.

– Effekterna av den nya tuffare testcykeln WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) har börjat märkas under året: testcykeln leder till höjda utsläppsvärden för de flesta bilmodeller. Att fortsätta utveckla förbränningsmotorerna så att de klarar kraven börjar helt enkelt bli för dyrt.

– Volkswagens fusk med utsläppstester, populärt kallat Dieselgate, har solkat ner dieselmotorns rykte. Den är egentligen betydligt bränslesnålare än en bensinmotor men utsläppen av framför allt kväveoxider har fått städer att börja besluta om miljözoner där dieselbilar kan komma att förbjudas.

Läs mer: ”Alla har inte råd att att elektrifiera som Norge”

Tillverkarna jobbar förstås med andra tekniker, som bränsleceller, gasmotorer och biobränslen. Men för tillfället utgör uppenbarligen elektrifiering det mognaste teknikvalet.

Omställningen utgör minst sagt en utmaning för bilindustrin. Men förbränningsmotorn är inte på något sätt uträknad ännu på länge. I våra kontakter med biltillverkarna anger de flesta att de inte har något datum för när den kommer att ha fasats ut.

Nissan, som tillhör den absoluta spjutspetsen gällande elektrifiering och hamnar i kategorin ”Early adopters”, säger till exempel att förbränningsmotorn ”kommer att fortsätta existera, men spela en liten roll”.

Mazda, som i vår kartläggning benämns som ”Skeptiker”, menar att förbränningsmotorn ur ett tioårsperspektiv fortfarande kommer att vara dominerande i den globala försäljningen och att det därför är viktigt att fortsätta utveckla tekniken.

Toyota avvaktar – pratar hellre om vätgasbilar

Toyota är ett särpräglat exempel bland de tillverkare vi har kartlagt. Företaget har varit ledande i utvecklingen av hybridtekniken och har i omgångar tillverkat rena batteribilar, men intar ändå en avvaktande hållning på grund av osäkerhet kring batteriernas hållbarhet samt det miljömässiga avtrycket.

Toyota hamnar därför i specialkategorin ”Försiktige generalen”. Den svenska talespersonen tycker att det är ”synd och anmärkningsvärt” att vår kartläggning endast handlar om laddbara bilar och vill i stället lyfta fram satsningen på vätgasbilen Mirai.

De kinesiska biltillverkarna är hårt drivna av den kinesiska regeringens krav på omställning. De flesta har redan mängder av både laddhybrider och batteribilar i sin modellprogram. Men märkena är ännu okända för de flesta i väst och grupperas därför ihop i kategorin ”Kineserna”.

Volvo Cars överraskade i fjol hela världen genom att säga att alla nya modeller från 2019 kommer att vara minst så kallade mildhybrider och att flera batteribilar är att vänta. Volvo Cars hamnar därför i kategorin ”Nyfrälsta”.

Hos FCA, där Fiat och Chrysler ingår, kom vändningen ännu senare än så. Strax innan vd:n Sergio Marchionne avled i somras deklarerades att koncernen ”tar upp jakten på Tesla”, vilket också utgör ett tydligt exempel i kategorin Nyfrälsta.

Slutligen listar vi också några bubblare som är värda att hålla ett öga på i den fortsatta omställningen av fordonsflottan.

Elbilskampen: Så här ligger de olika biltillverkarna till

PIONJÄREN

(Företag som på ett tidigt stadium beslutat sig för att elbilar är vägen framåt)

Tesla. Inte med på topp 20 men är bolaget som har fått hela världen att börja prata om elbilar. Förra året levererades drygt 100 000 stycken, trots enorma problem med Model 3. Fortsätter dock att blöda pengar.

 

EARLY ADOPTERS

(Etablerade tillverkare som var tidiga med att satsa på elektrifiering)

Nissan. Nissan Leaf är världens mest sålda elbil och passerade 300 000 exemplar i vintras. Ägde länge sin egen battericellstillverkning men har nu sålt den.

Renault. Sedan Renault Zoe lanserades 2013 har den sålts i 100 000 exemplar. Är alltjämt den enda laddbara bilen i programmet, men ytterligare 12 planeras till 2022.

BMW. Lanserade tidigt den rena elbilen BMW i3 som i juli hade sålt i 116 000 exemplar. Har i dagsläget även sex laddhybrider i programmet.

GM. Har lovat att sälja elbilar med vinst år 2021 och producerar sedan 2016 den helt elektriska Chevrolet Bolt. Ska år 2023 ha 20 rena elbilar i programmet.

 

KINESERNA

(Storsatsar på elektrifiering men de är fortsatt okända här i väst)

SAIC. Kinas största biltillverkare som säljer märkena Roewe, MG och Maxus. Samarbetar med GM och VW.

Changan. En av de stora i Kina och med åtskilliga laddbara modeller i programmet. Slutar att sälja bensin- och dieselbilar år 2025.

BAIC . Världens mest sålda laddbara bil var i fjol BAICs EC-serie som sålde i drygt 78 000 exemplar. BAIC köpte 2009 rätten att tillverka Saabs modeller 9-5 och 9-5 till och med modellåret 2005.

Dongfeng. Har åtskilliga samarbeten med för västvärlden kända tillverkare, som PSA, Honda, Nissan och Kia. Lanserade i fjol märket Jun-Feng som enbart ska sälja laddbara bilar.

Great Wall. Kinas största suv-tillverkare. Har aviserat stora investeringar i elektrifiering men har ännu inte så mycket att visa upp.

 

JÄTTAR PÅ NY KURS

(Stora företag som har beslutat att ställa om – men först om några år)

Hyundai/Kia. Sydkorea är i framkant vad gäller batteriteknik vilket Hyundai/Kia kan dra nytta av. Var fram till 2017 tveksamma till laddbara fordon men har sedan dess gjort helt om och aviserat 14 nya laddbara modeller till 2020.

Daimler. Premiumtillverkare som känner sig hotad av Tesla. Lanserar sju helelektriska modeller 2019-2022 och i princip hela programmet kommer att finnas som laddhybrid.

Volkswagen. Har tvingats tänka om efter Dieselgate. Koncernen (där även Audi ingår) siktar nu på att bli världsledande på elbilar. 50 nya batterifordon och 30 laddhybrider ska tas fram tills 2025.

Ford. Det märks inte i Sverige, men Ford säljer en hel del laddhybrider och har numer en ambitiös elektrifieringsstrategi. Till 2020 ska 13 ny batteri- och laddhybrider ha lanserats.

 

NYFRÄLSTA

(Tillverkare som länge visat ointresse, men som nyligen har vänt om)

Honda. En av världens största producenter av förbränningsmotorer som först i fjol beslutade sig för att satsa rejält även på elbilar. Satsar även, precis som Toyota, på bränsleceller.

PSA (Peugeot, Citroën, Opel). Har visserligen haft små batteribilar i sortimentet länge men sålt dem i små volymer. I vintras deklarerades att alla modeller ska modeller ska vara elektrifierade till 2024.

Volvo/Geely. Så sent som 2014 sa vd Håkan Samuelsson att Volvo inte trodde på rena elbilar. Tvärvände i fjol och räknar nu med att hälften av alla försäljningar utgörs av rena elbilar 2025.

Fiat Chrysler.  Har varit mycket skeptiskt till elbilar. Strax innan vd Sergio Marchionne avled i somras deklarerades dock att jakten på Tesla tas upp. Fyra rena elbilar planeras till 2022, men främst i premiumsegmentet.

 

FÖRSIKTIGE GENERALEN

Toyota. Toyota banade väg för hybridtekniken. Har kapacitet att ställa om ifall marknaden vill ha batterifordon men tvekar på grund av oro för batteriernas livslängd och miljöpåverkan samt egna satsningar på bränsleceller.

 

SKEPTIKER

(Företag som ligger en bit efter)

Mazda. Har vare sig några batteri- eller laddhybrider till salu i dag. Planerar nu en elbil till 2019 och två laddhybrider kring 2021. Har i stället satsat hårt på sin Skyactive X-teknik, en blandning av diesel- och bensinmotor.

Suzuki. Har länge varit skeptiskt men under året insett att företaget behöver kunna sälja elektrifierade bilar i länder som Indien. Har därför startat ett samarbete med Toyota.

 

UPPSTICKARNA

(Specialkategori, företag utanför topp 20 men med potential)

Streetscooter. Tyskt forskningsprojekt som togs över av Deutsche Post DHL. Producerar små transportbilar för städer. Var i juli den bäst säljande rena elbilen i hemlandet.

Nio. Kinesisk startup som bygger batteridrivna premiumbilar. Stark backning från jättar som Lenovo, Baidu och Tencent. Noterades nyligen på New York-börsen och har över 4 000 anställda.

BYD. Egentligen ett batteriföretag som också blev en biltillverkare. Enormt starka på batteribussar. Bland de större kinesiska tillverkarna som mycket väl kan börja ta marknadsandelar för personbilar även i andra delar av världen.

Dyson. Brittisk hemelektroniktillverkare som nu också bestämt sig för att satsa på elbilar. Storbritannien är en duktig bilbyggarnation och satsningen kan mycket väl slå väl ut.

Xioapeng Motors. Kinesisk startup som redan dragit in åtskilliga miljarder i kapital från bland andra Alibaba och Foxconn. Lanserade sin första suv på elektronikmässan CES tidigare i år.

Så gjorde vi kartläggningen

Ny Teknik har utgått från fordonsorganisationen OICA:s lista över de 20 största biltillverkarna i världen sett till antal fordon. Den senaste tillgängliga listan är från 2016. Vi har inkluderat pionjären Tesla samt några uppstickare som vi anser extra värda att hålla ett öga på. Geelybolaget Volvo har behandlats enskilt eftersom det är av särskilt intresse ur svensk synpunkt.

Vi har skickat ut en enkät till samtliga bolag på topp 20- listan med frågor om antal befintliga laddbara modeller, planerade modeller, antal levererade fordon samt mer allmänna inställningsfrågor till elektrifiering. Alla bolag svarade dock inte på enkäten. Indelningen i grupper gjordes baserat på enkätsvaren, omvärldsbevakning och tillsammans med svenska branschexperter.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt