Bilen Rinspeed Snap extraknäcker när du jobbar

2017-10-16 11:30  
Foto: Rinspeed

En personbil som extraknäcker som budbil när du är på jobbet. Det är schweiziska Rinspeeds vision för framtiden. Och på teknikmässan Consumer Electronics kommer de visa upp sitt alster ”the Snap”.

Modulär arkitektur är hett inom bilbranschen. Att ha bilmodeller som går att bygga ihop enligt samma byggklossprincip som Lego är fördelaktigt ur flera perspektiv.

Nischtillverkaren Rinspeed har tagit det modulbaserade tänket ett steg längre, och på den stora elektronikmässan CES i Las Vegas kommer de visa upp sitt nya koncept som de kort och gått kallar för ”the Snap”.

Det är en autonom bil som inte bara klarar jobbet som persontransport, den ska även kunna utföra sysslor då den är parkerad. Eller som Rinspeed beskriver det: ”ett mobilt ekosystem som även är användbart när det är stationärt”.

Läs mer:

Läs mer: Amazons nya drönare laddar bilen när du kör

The Snap är konstruerad i två delar. Dels ett automatiserat chassi, kallat ”skateboard” där alla drivlinekomponenter finns med – och dels en ”topp” som är utbytbar efter behov.

Det här innebär att en bil kan frakta sina ägare/kunder till och från jobbet, men istället för att åka och parkera sig självt när det inte används – kan ”snapen” byta ut kupén mot en container och åka till sitt extrajobb som budbil.

Plug-and-play-tanken gör det möjligt att dela underrede med flera – eller att man bara äger toppen och kör någon form av abonnemang på skateboard-chassit.

Ytterligare en fördel är enligt det schweiziska företaget att man inte riskerar att hela bilen blir utdaterad på en och samma gång. När underredet blivit utslitet – är det bara att flytta över toppen till en ny skateboard. Och är man trött på designen på sin lounge-topp – då uppdaterar man till en fräckare. Vad tycker du om tanken, är det så här framtidens mobilitetsystem kommer att bli?

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt