Fordon
Bilderna på el-suven som ska rädda GM
Cadillac Lyriq är en otroligt viktig bil för General Motors. El-suven ska kunna leverera en räckvidd som ligger långt över 60 mil.
Bolaget har flaggat för att man siktar på ”en helelektrisk framtid”, och som alla de gamla biljättarna har General Motors lagt fram en ambitiös plan. I GM:s fall handlar det om 20 nya elfordon till 2023.
Det har gått tre år sedan löftet gavs och den första nya modellen har nu presenterats i form av el-suven Lyriq från Cadillac. Modellen är tänkt att lyfta upp prestigemärket som länge har befunnit sig i en nedåtspiral och samtidigt skapa ett ökat förtroende för GM på Wall Street. Det skriver tekniksajten The Verge.
De exakta specifikationerna av bilen är ännu inte klara, men den ska få ett Ultion-batteripack som inledningsvis levererar omkring 100 kWh. Det sägs lågt räknat ge suven en räckvidd på minst 300 miles enligt USA:s mätstandard – motsvarande 482 kilometer. GM förutspår dock att de längre fram kommer att erbjuda ett batteripack på 200 kWh, och en räckvidd på 400 miles, 643 kilometer, ska enligt GM vara en realistisk målsättning.
Lyriq kan fås med en eller två motorer – där den senare driver på alla fyra hjul. GM hävdar dock att bakhjulsdrift låter systemet få ned en större del av vridmomentet i vägytan vilket motverkar hjulspinn. Ännu har inga uppgifter om hur snabbt bilen tar sig från 0 till 100 kmh presenterats.
Maffig 33-tumsskärm
Cadillacen vill mäta sig med Teslas Model X och de europeiska premiumkonkurrenterna som Audi E-Tron, Jaguar I-Pace samt de el-suvar som Mercedes och BMW har planerade. I USA beräknas Lyriq landa på mellan 75 000-90 000 dollar beroende på antal motorer. Steve Carlisle, GM:s chef för Nordamerika, understryker hur viktig modellen är för bolagets framtid.
– Den utgör en vändpunkt i en mycket tid för oss alla, en fantastisk möjlighet för varumärket. Nu ska vi ta igen den framåtrörelse som vi har förlorat under de senaste månaderna och positionera oss för ett nytt kapitel för Cadillac, säger han.
I prisklassen ställer kunderna höga krav på premiumkänslan. En detalj som dominerar på insidan är den 33-tumsskärm som uppges ha den högsta pixeltätheten i bilbranschen i dag och kan visa över en miljard färger. Den löper hela vägen mellan de två a-stolparna och överträffar vida den välvda skärm som sitter i Cadillac Escalade.