Fordon

”Bilarna behöver bättre batterier”

Det svenska företaget Northvolt med Peter Carlsson i spetsen vill bygga en svensk batterifabrik. Företaget har chansen att från grunden bygga en fabrik som producerar batterier med en för branschen rekordliten miljöpåverkan. Foto: Ada Fredelius
Johan Kristensson är reporter på Ny Teknik Foto: Jörgen Appelgren

KRÖNIKA. Elbilarna har potential att bli klimatneutrala, men mer utveckling behövs, skriver Ny Tekniks reporter Johan Kristensson.

Publicerad Uppdaterad

Tillverkningen av litiumjonbatterier ger upphov till stora klimatutsläpp. Flera ton koldioxid har släppts ut redan innan batteriet lämnar fabriken. Varje kilowattimme producerat batteri ger upphov till utsläpp om 150–200 kilo koldioxidekvivalenter.

Detta visar en rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet, som jag refererade i Ny Teknik. Rapporten är en sammanställning av redan gjorda undersökningar. En kollega till rapportförfattarna, Mats-Ola Larsson, gjorde också en beräkning av hur många år man kan köra med en vanlig fossilbil av 2016 års modell innan den har gett upphov till samma utsläpp som tillverkningen av ett batteri på 30 respektive 100 kWh. Slutsatsen blev 2,7 respektive 8,2 år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här