Fordon
”Bilarna behöver bättre batterier”
KRÖNIKA. Elbilarna har potential att bli klimatneutrala, men mer utveckling behövs, skriver Ny Tekniks reporter Johan Kristensson.
Tillverkningen av litiumjonbatterier ger upphov till stora klimatutsläpp. Flera ton koldioxid har släppts ut redan innan batteriet lämnar fabriken. Varje kilowattimme producerat batteri ger upphov till utsläpp om 150–200 kilo koldioxidekvivalenter.
Detta visar en rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet, som jag refererade i Ny Teknik. Rapporten är en sammanställning av redan gjorda undersökningar. En kollega till rapportförfattarna, Mats-Ola Larsson, gjorde också en beräkning av hur många år man kan köra med en vanlig fossilbil av 2016 års modell innan den har gett upphov till samma utsläpp som tillverkningen av ett batteri på 30 respektive 100 kWh. Slutsatsen blev 2,7 respektive 8,2 år.