Fordon

Bättre sikt i lastbilen med digitala backspeglar

Så här ser det digitala backspegelsystemet ut utifrån. Foto: Rise
Och det här ser föraren inne i hytten. Foto: Rise
Azra Habibovic, projektledare Rise. Foto: Erik Abel

70 lastbilsförare har fått tycka till om digitala backspeglar. Säkert och användarvänligt, blev resultatet.

Publicerad

Digitala backspeglar finns sedan ett antal år i olika varianter och i olika typer av fordon. Audi ersatte den inre backspegeln med en kamera och en skärm i sportmodellen R8 redan 2012 eftersom bakrutan av aerodynamiska skäl var igentäppt.

Nu har lastbilstillverkaren Scania i samverkan med forskningsinstitutet Rise och Stoneridge electronics testat om digitala backspeglar för lastbilar kan vara ett alternativ.

Projektet kallas Dreams och visar att digitala backspegelsystem ”kan reducera döda vinklar och förse förarna med sikt som är svår att åstadkomma med konventionella speglar”, enligt ett pressmeddelande.

Ett prototypsystem från Stoneridge användes vilket inkluderar kameror monterade nära de främre hörnen av lastbilens hytt. Skärmar inne i hytten visar vyn i realtid. Systemet motsvarar speglar av klass II och IV, det vill säga en stor huvudspegel och en vidvinkelspegel (se faktaruta).

Projektledare Azra Habibovic på Rise berättar att över 70 lastbilsförare har fått utvärdera systemet och att resultatet tyder på att det kan uppnå en hög nivå av säkerhet och användbarhet. ”En majoritet av förarna upplevde systemet som tilltalande och lätt att vänja sig vid. Det ger ett större synfält, särskilt i korsningar och rondeller, och minskar behovet av kropps- och huvudrörelser för att öka synfältet”, skriver Rise.

Problemet med smuts på kameralinsen har utprovats, enligt Azra Habibovic med gott resultat.

-Rent teoretisk kan de kamerorna bli smutsiga. Men vi har kört mycket och de har klarat sig bra. De är inte alls lika känsliga som vanliga speglar, säger hon och påpekar att det även finns en självrengörande funktion inbyggd.

Med vanliga speglar är problemet ofta att sidorutan, inte själva spegeln, blir skitig och därmed hindrar sikt.

Stoneridge kommer att jobba vidare med systemet och siktar på marknadslansering 2018.

Konkurrenten Volvo har också lanserat en liknande idé på sin Volvo Concept Truck som presenterades för ett par år sedan.

Volvo trycker hårdare på en annan fördel med digitala backspeglar: det sänkta luftmotståndet och därmed lägre bränsleförbrukning. Vid presentationen av Tesla Semi för en och en halv vecka sedan gjordes en stor sak av fordonets låga luftmotstånd. Yttre backspeglar saknades.

Tidigare var reglerna utformade så att fysiska speglar var ett krav men numer öppnar reglerna upp för att andra anordningar används, exempelvis kameror, enligt Bo Göingberg utredare på Transportstyrelsen.

Många döda vinklar att täcka upp

Sikten definieras med hjälp av ett antal speglar av olika klasser men kan även uppnås med annan anordning, typ kameror: För en lastbil med mer än 7,5 tons totalvikt krävs följande:

En yttre sidospegel typ huvudspegel stor klass II på varje sida.

En yttre sidospegel typ vidvinkelspegel klass IV på varje sida.

En närzonsspegel klass V på högersidan för att täcka upp den annars stora döda vinkel som bildas nedanför passagerardörren och bakåt närmast bilen.

En frontspegel placerad över vindrutan för att täcka upp den döda vinkel som annars bildas framför/nedanför fronten.

En vanlig innerspegel är frivillig.

Källa: Bo Göingberg, utredare Transportstyrelsen.