Fordon
Batteriuppbackning ska ge snabbladdning var som helst
Foto: Freewire Technologies
En buffert på 120 kWh gör att deras station kan agera snabbladdare även där de tekniska förutsättningarna inte finns. Med laddboostern levereras 160 km på tio minuter.
Freewire Technologies kallar sitt koncept för Boost Charger, och tanken är att tekniken ska utgöra ett mer flexibelt alternativ till konventionell snabbladdning. Det handlar om en buffert på 120 kilowattimmar som kompletterar den el som hämtas från den existerande elinfrastrukturen.
Batterierna ger en knuff som förvandlar den trötta laddstolpen till en snabbladdare, även på platser där elnätet inte klarar av att stödja laddning från 50 kilowatt och uppåt. En Boost Charger-station kan leverera upp till 120 kilowatt, och bufferten ska innebära att man kan ladda 160 km på tio minuter, enligt CSP.
Nu har Freewire Technologies installerat en station vid ett närköp i Lodi i Kalifornien, och medan en konventionell snabbladdare kräver att man drar fram likström, klarar bolaget jobbet med enfas. Andra tror uppenbarligen på konceptet, bland annat investerare som lastbilstillverkaren Volvo och BP.
När North Carolina State University byggde en prototyp på 50 kilowatt så sades kostnaden landa på hälften mot en konventionell laddstation, och den tog långt mindre fysiskt utrymme i anspråk. Freewire Technologies har ambitionen att öppna fler stationer under återstoden av året samt 2021.